Ny ordförande i Cancerföreningen

Aino Pihlajamäki, 61, har valts till ny ordförande för Österbottens Cancerförening.

En anmärkningsvärd era fick sin ände, då Teuvo Roden, efter 40 år som verksamhetsledare, styrelsemedlem och ordförandeför Österbottens Cancerförening, ”överfördes till reserven”. Höstmötet valde Aino Pihlajamäki från Kristinestad till ny ordförande.

Aino Pihlajamäkis frivilligarbete påbörjades i Satakunnan Syöpäyhdistys 1989, då hon deltog i stödpersonsutbildning inom palliativ vård. Under de första tio åren fungerade Aino som palliativ stödperson, men så blev det aktuellt med en flytt till Kristinestad, och hon blev medlem i Österbottens Cancerförening. Aino är utbildad primärskötare, och gör ett viktigt arbete som närvårdare åt ett allvarligt sjukt barn. Vid sidan om arbetet verkar hon som stödperson och sakkunnig inom palliativ vård, och finns till för både anhöriga och personal inom vården.

Sedan 2008 har Aino varit invald som suppleant i styrelsen för Österbottens Cancerförening, samt medlem i arbetsutskottet sedan 2015. Hon leder Länsi-Suupohjan syöpäpotilasosasto, som omfattar de finskspråkiga cancerföreningsmedlemmarna i Isojoki, Karijoki och Teuva, samt Ainos hemstad Kristinestad. Dessutom har hon i flera omgångar varit områdets insamlingschef under föreningens storinsamlingar.

Aino Pihlajamäki och Teuvo Roden.