Motionsgrupper

Man kan tryggt motionera under alla skeden av cancerbehandlingen, och motion är en viktig del av rehabiliteringen.

Motionen ger snabbt effekt. Motionen höjer humöret, lindrar smärta och ökar välmåendet. Motionsutövande främjar cancerpatienters fysiska funktionsförmåga, stärker konditionen och kan som bäst minska utmattning och ångest, och förbättra livskvaliteten.

Motionen kan också i någon mån motverka uppkomsten av behandlingsskador, och kan hjälpa en att klara av cancern. Undersökningar har visat att motion minskar risken för återfall, och förlänger patienternas livstid.

Vasa

Jakobstad

Karleby

Motion på distans

Träning främjar rehabiliteringen och du återhämtar dig snabbare efter cancerbehandlingarna. Nackdelarna orsakade av behandlingarna minskar och ditt psykiska välmående påverkas postivit.

Cancerorganisationer ordnar motionspass på distans på hösten 5.2.–26.4.2024

Information: Etäliikunta – Kaikki syövästä (kaikkisyovasta.fi)

Svenskspråkiga motionspass finns till ditt förfogande på nätet på BotniaCancer YouTube-kanal.

Motionspassen har olika teman:

• Core och rörlighet
  • Yoga
  • Motionspass för cancerpatienter i vårdens olika skeden:
    • Träning för dig i olika skeden av din cancervård. Träningspassen innehåller bl.a. gymnastik med käpp och gummiband och övningar med handtyngder och triggerboll.
      • Hur komma igång efter canceroperation: enkla övningar för att få igång kroppen. Egenmassage och lymfterapi med triggerboll.
      • Träning under cytostatika: lätt styrketräning med gummiband o hantlar.
      • Lätt träning under strålbehandlingen.
      • Färdigbehandlad, vad händer nu? Trött i kropp o knopp, men träning gör gott. Skön käppgympa för din rörlighet.
      • Lite mera styrka och kardioträning. Vi använder gummiband o hantlar. Hur planera och tänka framåt.

Motionspass på finska:

Dans tisdagar i Zoom kl 16.45–17.30

Avslappning och stretch tisdagar i Zoom kl 17.30–18.15

FasciaMethod tisdagar i Teams kl 19.00–19.45. ingen lektion 9.4.

Avslappning onsdagar 28.2., 27.3., 24.4. och 22.5. i Teams kl 17.00–18.00

Yoga onsdagar tills 17.4. i Teams kl 18.30–19.45

Pilates torsdagar i Zoom kl 18.00–19.00

Merainformation och länkar till videor hittar du på adressen

www.kaikkisyovasta.fi/palvelut/etaliikunta

Kom även ihåg avslappningsfilmerna! Lugna rörelser och stretchningar som stödjer kroppsmedvetenhet och hjälper till att hitta vägar att lugna ner sig och stanna av. Filmerna kan ses på Lounais Suomen Syöpäyhdistys (Sydvästra Finlands Cancerförening) YouTube-kanal.

Motionspassen organiseras i samarbete med: Österbottens Cancerförening, Sydvästra Finlands Cancerförening, Västra Cancercentret, Cancerföreningen i Satakunta och Bröstcancerföreningen – Europa Donna Finland rf.