Motionsgrupper

Man kan tryggt motionera under alla skeden av cancerbehandlingen, och motion är en viktig del av rehabiliteringen.

Motionen ger snabbt effekt. Motionen höjer humöret, lindrar smärta och ökar välmåendet. Motionsutövande främjar cancerpatienters fysiska funktionsförmåga, stärker konditionen och kan som bäst minska utmattning och ångest, och förbättra livskvaliteten.

Motionen kan också i någon mån motverka uppkomsten av behandlingsskador, och kan hjälpa en att klara av cancern. Undersökningar har visat att motion minskar risken för återfall, och förlänger patienternas livstid.

Vasa

Jakobstad

Karleby

Motionspass på distans

Tidtabell

19.9.–27.11.2022

• Styrketräning måndagar kl 16.30–17.00 (på finska via Teams)

• Lymfagympa varannan tisdag kl 17.00–17.30 (på finska via Teams)

• FasciaMethod onsdagar kl 18.15–19.00 (på finska via Teams)

• Avslappning filmen ges ut på torsdagar (på finska)

• Motionspass på svenska ny film läggs ut på fredagar (på svenska)

Innehåll

Styrketräning
Träningen görs främst med egen kroppsvikt som motstånd. Motionspassens tema varierar.

Lymfagympa
Lätt träning främjar lymfcirkulationen och minskar svullnad. Rörelserna görs sittandes. Ibland används enkäpp eller en boll som hjälpmedel.

FasciaMethod
Dynamisk rörlighetsträning, rörelsestyrning och balansövningar och precisionstöjning ur ett muskelrehabiliterande perspektiv.

Avslappning
Rörelse och avslappning genom yoga och dans rörelseterapi. Ha bekväma kläder och en lugn plats.

Motionspass
Varannan vecka är temat Core och rörlighet och varannan är det Yoga.

Motion har en stor inverkan på välmåendet såväl under som efter behandlingarna. Motion främjar rehabiliteringen efter cancer, eftersom behandlingarna kan utföras som planerat då grundkonditionen upprätthålls. Motion försnabbar också återhämtningen efter behandlingar och minskar på biverkningar såsom trötthet och håglöshet samt försvagat balanssinne och skelett. Motion minskar sannolikheten för att cancern förnyar sig och kan förlänga livet. Delta alltså i motionspassen ensam eller tillsammans med en närstående.

Motionspassen är ungefär en halvtimme långa, du kan lägga till motion i vardagen så gott som obemärkt – motionera mellan hushållssysslor eller utöva pausgympa i arbetet. Genom att delta i motionspassen når du enkelt upp till den rekommenderade motionsmängden. Motionspassen är kostnadsfria och du kan bjuda med en närstående att delta i dem.

Motionspassen organiseras samarbete med Österbottens Cancerförening, Sydvästra Finlands Cancerförening, Västra Cancercentret, Åbo universitetscentralsjukhus, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vasa centralsjukhus och Bröstcancerföreningen – Europa Donna Finland rf.