Egenundersökning av bröst

Bröstcancer är den allmännaste cancersjukdomen hos kvinnor. När bröstcancer har upptäckts tidigt, är behandlingsresultaten i Finland mycket bra. Hos Österbottens Cancerförening får du råd om hur du självständigt kan undersöka dina bröst.

Rintojen%20omatarkkailu_kuva1

1 Titta i spegeln

Stå framför en spegel med bar överkropp och håll armarna neråt. Lyft sedan armarna upp över huvudet. Titta noga medan armarna rör sig, om du ser en förändrad form eller indragningar i brösten. Titta också noga på bröstvårtorna och se om det finns något ovanligt i deras utseende eller tecken på utslag.

Rintojen%20omatarkkailu_kuva2
2 Undersök dina bröst en gång i månaden.

Det är lättast att undersöka bröstkörteln när du ligger eller duschar dig. Undersök bröstet med raka fingrar och små cirklande rörelser. Sträck upp vänstra armen och lägg den över huvudet och undersök vänstra bröstet med högra handen. Börja från yttersta överkanten mot bröstvårtan och undersök hela bröstet. Undersök det andra bröstet på samma sätt. Bröstkörtelvävnaden är vanligtvis något ojämn. Användning av tvål eller fuktighetskräm gör det lättare att skilja mellan normal och avvikande vävnad.

Rintojen%20omatarkkailu_kuva3

3 Avsluta i armhålan

Undersök armhålan. Håll armen nere och axeln avslappnad. Det är viktigt att fästa uppmärksamhet vid eventuella nya förändringar. Man kan hitta knölar genom att själv undersöka brösten, men det behövs fortsatta undersökningar för att klarlägga knölarnas natur. Självundersökning ersätter inte mammografi.

Rintojen%20omatarkkailu_kuva4

4 Förändringar som kräver fortsatta undersökningar

En knöl i bröstet eller armhålan

En förändring i bröstets form