Ärftlighetsrådgivning

Risken för en ärftlig cancersjukdom kan klarläggas vid ärftlighetsrådgivningen. Syftet med ärftlighetsrådgivningen är att klarlägga huruvida personen i fråga har en ärftlig benägenhet för cancer, dvs. en ökad risk för att insjukna i cancer.

Enligt rådande beräkningar är endast en liten del av alla cancerfall, dvs. ungefär tio procent av vanliga cancersjukdomar, förknippade med en ärftlig benägenhet.

Läs mera om ärftligheten av cancer

Ärftlighetsrådgivning hos föreningen

Du kan få din risk för en ärftlig sjukdom klarlagd vid ärftlighetsrådgivningen som Österbottens Cancerförening erbjuder. Vid ärftlighetsrådgivningen arbetar en sjukskötare som har fått specialutbildning och som vid behov kan instruera patienten vidare till läkaren för fortsatta utredningar.

Vid ärftlighetsrådgivningen tar man reda på om det finns skäl att noggrannare klarlägga den ärftliga benägenheten för cancer hos en viss person. Ärftlighetsrådgivningen är avgiftsfri och den är avsedd för alla. Man behöver inte vara medlem i föreningen.

Släktträdet åskådliggör risken

Vid ärftlighetsrådgivningen frågar sjukskötaren kunden hur många cancerfall som förekommit i släkten. Det är väsentligt att samla information om fyra generationer; kunden själv, hennes eller hans föräldrar och mor- och farföräldrar samt barn. Dessutom behövs det information om syskon, farbröder, morbröder, mostrar och fastrar. På basis av dessa uppgifter kan sjukskötaren rita ett släktträd som åskådliggör risken för en ärftlig cancersjukdom.

Boka tid till ärftlighetsrådgivning:

Vasa: Jenni Paloniemi, tel. 050 443 1081 eller e-post förnamn@botniacancer.fi

Seinäjoki: Jaana Koskela, tel. 050 581 5861 eller e-post förnamn.efternamn@botniacancer.fi