Kontroll av hudförändringar

Har du födelsemärken eller förändringar i huden som oroar dig? Du kan boka tid hos sjukskötaren på vår förening. Vår sjukskötare kontrollerar förändringar i huden och födelsemärken och ger råd om hur du själv kan undersöka dina födelsemärken, skydda dig för solen och sköta om din hud.

Syftet med rådgivningen är att minska människors oro för hudförändringar och öka medvetenheten om

• förändringar i födelsemärken
  • uv-strålningens inverkan på huden
  • tryggt solbadande.

Sjukskötaren går igenom alla födelsemärken på kroppen eller tittar på en hudförändring som du oroar dig för. På mottagningen gör vi inte borttagningar av födelsemärken, utan sjukskötaren instruerar dig vid behov till fortsatta undersökningar.

För födelsemärkeskontroller som utförs på Österbottens Cancerförenings rådgivningsstationer debiteras en kontorsavgift på 25 euro (studerande 15€). För medlemmarna i föreningen är kontrollen gratis en gång per år. Tjänsten är endast för över 16 åriga personer.

Kom och låt sjukskötaren ta en titt på hudförändringarna i tid!

Tidsbeställningar:

Du kan boka tid till hudgranskning på nätet:Tidsbeställning Observera vänligen att du bokar tiden till rätta byrån. Om du vill kan du boka tid via telefon:

• Vasa: Lea Vinkanharju tel. 050 581 5860
  • Karleby: Ulrika Österblad tel. 050 443 1107
  • Seinäjoki: Jaana Koskela tel. 050 581 5861

Österbottens Cancerförenings lokalavdelningar ordnar tillfällen för undersökningar av hudförändringar där man kan låta en sjukskötare kontrollera sina födelsemärken. Mera information om evenemangen finns i lokala tidningar och vår händelsekalender.

Läs mer om hudförändringar och hudcancer