Medlemsförmåner

Österbottens Cancerförening stöder de insjuknade och deras närstående i olika skeden av sjukdomen. Vår verksamhet omfattar Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten.

Vi erbjuder

• Information: Våra sjukskötare vid rådgivningstjänsten och våra psykoterapeuter hjälper och ger råd till de insjuknade och deras närstående och ger handledning i sunda levnadsvanor.
  • Stöd: Våra stödpersoner och de kurser och träffar som vi erbjuder för patienter hjälper patienterna att klara sig med sjukdomen. Kamratstöd och frivilligt arbete är viktiga delar av föreningens verksamhet.
  • Verksamhet: Vi ordnar skilda grupper för dem som har insjuknat i cancer och deras närstående. Tillsammans med våra lokalavdelningar erbjuder vi mångsidig motions- och rekreationsverksamhet.

Medlemsförmåner

Som medlem får du

• Syöpä-Cancer-tidningen, som kommer ut fyra gånger om året. Tidningen erbjuder pålitlig och intressant information om cancer och berörande berättelser om de insjuknade.
  • Vårddagsersättning, 5 euro/dygn. Vårddygnsersättning betalas till medlemmar över 18 år, som på grund av sin cancersjukdom fått behandling eller seriebehandling (t.ex. strålbehandling) på sjukhus eller behandling på hälsocentralens bäddavdelning. Ersättning betalas högst för 30 dygn per år. Ersättningen betalas retroaktivt, men endast för de sex senaste månaderna. Utbetalningen sker en gång per månad, i slutet av månaden, och ansökningar som inkommit senast den 25:e hinner med i ifrågavarande månads utbetalning.
  • Bidrag för barncancerpatienter: en engångsersättning på 700 euro vid insjuknandet.
  • Bidrag för de kostnader som förorsakas av cancerbehandling: Medlemmar kan ansöka om ett separat bidrag, som vanligen är några hundra euro.
  • Avgiftsfri födelsemärkeskontroll en gång per år.
  • Bröstcancer- och stomipatienter har rätt till ett armband som berättigar till att ha baddräkten på i simhallens bastu och dusch. Det första armbandet är gratis, följande band kostar 5 €, och kan köpas på Cancerföreningens rådgivningsbyråer.
  • Möjligheten till avgiftsfri juridisk rådgivning, vilket innebär rättslig rådgivning given av en jurist i 15-30 minuter, samt möjligheten att få olika juridiska tjänster till ett specialpris. Tjänsten förverkligas i tillsammans med Advokatbyrå Näsman & Båsk i Vasa.
  • Taktilmassage på byrån i Vasa

Därutöver är du med om att stödja det viktiga cancerarbetet i Österbottens Cancerförenings verksamhetsområde.

Nationella medlemsförmåner:

• Greenstar hotell: 13 % Rabatt från billigaste dagspriset
  • LadyLine: Startavgift 0 € (norm. 29/49 €) Månadsavgifterna normalpris (39-79 €) beroende på önskat medlemskapspaket.
  • EasyFit: Startavgift 0 € (norm. 29,90 €). ONLINE-medlemskap -50 % alltså 7,45 €/månad (ovh. 14,90 €/mån). BASIC-medlemskap 34,90 €/månad eller PLUS-medlemskap 44,90 €/månad. BASIC- och PLUS-medlemskap: startavgift 0 euro + första månaden -50 % (*)
  • Hotell Pikku Syöte: -8% normalprissatta övernattningpriser
  • BookBeat: För nya kunder 45 dagar gratis provperiod. Medlemsförmånen gäller för alla nya BookBeat-användare och under provperioden kan du lyssna och läsa i totalt 30 timmar. Efter förmånen fortsätter prenumerationen automatiskt enligt valt paket (från 9,99 €/månad). BookBeat har ingen bindande deadline, vilket innebär att du kan avsluta prenumerationen när som helst.
  • Viking Line: För fritidskryssningar, beroende på säsong och rutt, upp till 30-50 % av dagspriset, produktkod FPKRY. Dessutom rabatter på ruttresor med produktkoden FPREIT. Alla förmåner finns på https://www.vikingline.fi/formaner/cancerorganisationerna
  • Dermosil: Beställningar gjorda via Dermosil.fi med koden AURINKOSUOJA får du 15 % på Dermosil solskyddsprodukter.
    Erbjudandet gäller i närbutiken från och med 1.5. till 31.8.2023, den kan inte kombineras med andra förmåner. Produkterna hittas på adressen https://sv.dermosil.fi/hudvard/solskydd
  • Synlab erbjuder 10 % rabatt för alla laboratorietester och paket. Koden är ETU-SSY-10%, vilket ska nämnas vid bokning. Bokning görs enkelt på www.synlab.fi Läkarremiss behövs inte. Kunderna betalar själva för undersökningarna på plats.

Fråga vår byråpersonal mera om medlemsärenden och vårddygnsersättningar.