Rådgivning för cancerpatienter och närstående

En cancersjukdom innebär ofta att både den insjuknade och de närstående befinner sig i en krissituation. Vi på cancerföreningen ger dig sakkunnig hjälp. Ta kontakt med oss, vare sig du själv har insjuknat, en av dina närstående har insjuknat eller du oroar dig för frågorna kring cancer.

Rådgivningstjänsten på Österbottens Cancerförening ger dig information om cancer och föreningens verksamhet. Tjänsterna är avgiftsfria. Du kan diskutera den nya livssituationen som cancern lett till och allt annat kring sjukdomen med en sjukskötare eller en psykoterapeut – konfidentiellt och på dina egna villkor.

På våra byråer arbetar sjukskötare som du kan vända dig till. Du kan kontakta dem på många olika sätt: kom på besök, ring eller skicka e-post fornamn.efternamn@botniacancer.fi

Mera information

Vasa: Margita Strandberg-Heinonen tel. 010 843 6006

Jakobstad: Christine Kung tel. 010 843 6011

Karleby: Maria Heikkilä-Nyman tel. 010 843 6008

Seinäjoki: Jaana Koskela tel. 010 843 6010

Vill du ha kamratstöd av andra som gått igenom samma sak?

Bekanta dig med vårt kamratstöd.

Hos oss får du också

Verksamhetsprinciper för rådgivningstjänsterna

• Våra sjukskötare svarar på allmänna frågor kring cancer.
  • Rådgivningen är konfidentiell: sjukskötarna har tystnadsplikt.
  • Vid rådgivningstjänster uppstår inget vårdförhållande och således tillämpas inte lagen om patientens ställning och rättigheter på den.
  • Rådgivningstjänsten ersätter inte den rådgivning, undersökning eller vård som läkaren eller annan yrkeskunnig inom hälsovården ger.
  • Observera att sjukskötarna på rådgivningstjänsten inte har dina tidigare hälsouppgifter till sitt förfogande. Svaren som de ger baserar sig på de hälsouppgifter som du gett.

Cancerorganisationernas rådgivningstjänst

Även Cancerorganisationernas rådgivningstjänst hjälper de insjuknade, deras närstående och andra som oroar sig för cancer.

Ta kontakt

Rådgivning om sociala förmåner

Cancern väcker frågor och bekymmer som gäller ekonomi, ersättningar och olika avgifter. Cancerorganisationernas rikstäckande rådgivning om sociala förmåner ger vägledning till alla som har frågor kring ekonomi, sociala förmåner eller patientens rättigheter.

Läs mera här

Potilaan polku – Vägen framåt

Varje cancerpatients situation är individuell, men sjukdomens skeden och patientens behov liknar ofta dem som andra har upplevt. Potilaan polku är ett redskap som hjälper dig att få en totalbild av vägen framför dig. Potilaan polku beskriver resan från diagnos till behandling och förbättring och vid behov ända till terminal vård. Lyckligtvis leder vägen för allt fler insjuknade idag till förbättring och uppföljning.

Följ med (på finska)

Smärtlinjen för cancerpatienter

Smärtlinjen är en telefontjänst som stöder behandlingen av cancersmärta. I telefonen svarar sakkunniga på smärtlinjen.