NÄR CANCERN BERÖR, FÖRÄNDRAS ALLT. På kommande: Barncancer-dagen och #erätauko (periodpaus) -kampanjen 2019

Internationella Barncancerdagen firas 15.2.2019 och i samband med det ordnas riksomfattande #erätauko -kampanjen. Både insjuknade barns och deras syskons erfarenheter lyfts fram. Österbottens Cancerförenings klubb för barncancer familjer, Eppulit, är med på matchen som spelas mellan Vasa Sport – JYP 8.2.2019 kl 18.30 i Vasa Elektriska Arena. I samband med matchen tar man upp saker kring barncancer och samlar in medel för att hjälpa dem.

Att insjukna i cancer innebär en stor förändring i vardagen för barnet och hens nära. Carncerbehandlingarna är tuffa både fysiskt och psykiskt och vården kan ta flera år. Det isolerar barnen från vanliga livet, kompisar, hobbyn och skolan. Då behöver den insjuknade periodpauser och stöd i sin vardag. Sylva, Eppulit och Österbottens Cancerförening finns till för dessa familjer. Vi erbjuder en andningspaus för de som insjuknat allvarligt och deras nära. #erätauko -kampanjen ordnas i samarbete med Ligan och dess ishockeylag.

Mera info:

verksamhetsledare Markku Suoranta tel. 010 8436 005