Motionspass för cancerpatienter

Österbottens Cancerförening ordnar motionspass på distans för cancerpatienter tillsammans med Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Satakunnan Syöpäyhdistys och västra cancercentret FICAN West.

Det erbjuds olika motionspass, som du enkelt kan delta i genom Zoom-programmet. Motion har en stor inverkan på välmåendet såväl under som efter behandlingarna. Motion främjar rehabiliteringen efter cancer, eftersom behandlingarna kan utföras som planerat då grundkonditionen upprätthålls. Motion försnabbar också återhämtningen efter behandlingar och minskar på biverkningar såsom trötthet och håglöshet samt försvagat balanssinne och skelett. Motion minskar sannolikheten för att cancern förnyar sig och kan förlänga livet. Delta alltså i motionspassen ensam eller tillsammans med en närstående.

Motionspassen är ungefär en halvtimme långa, du kan lägga till motion i vardagen så gott som obemärkt – motionera mellan hushållssysslor eller utöva pausgympa i arbetet. Genom att delta i motionspassen når du enkelt upp till den rekommenderade motionsmängden. Motionspassen är kostnadsfria och du kan bjuda med en närstående att delta i dem.

Motionspassen finns tillgängliga för en vecka åt gången, det blir totalt 4 pass som kommer med två veckors mellanrum. Det första passet fokuserar på core och rörlighet, till passet behöver du bara ett liggunderlag och bekväma kläder.

Pass 2/4 är uppe på vår händelsekalender nu.

Välkommen med!