Här är vi! – Personlig introduktion av cancerföreningens anställda.

I början av året lovade vi en kort artikelserie på vår hemsida om de som arbetar på Österbottens Cancerförening. Cancerföreningen har 12 anställda, vars uppgift är att möjliggöra föreningens tjänster och verksamhet i hela regionen.

Serien inleds av verksamhetsledare Markku Suoranta, som kommer att svara på några frågor här.

Vem är du?

Jag är en 59-årig man född i Vasa, men som identifierar sig som en kosmopolit från Österbotten, som tycker om historia och villaliv. I familjen hustrun Britt-Mari, tre vuxna barn och två söta små pojkar som barnbarn. Min mammas och pappas rötter finns runtom Österbotten, och med  ”Cosmopolit från Österbotten” menar jag att jag egentligen inte kommer från något skilt ställe. 😊

Vad gör du på Österbottens Cancerförening?

Jag är verksamhetsledare, vars uppgift är att ansvara för ekonomi och administration och givetvis för tjänster och verksamhet. Som tur är har jag dock människor som kollegor som är utmärkta experter inom sitt område. Utvecklingen av tjänster och verksamhet är alltså lättare för mig att bocka av, det mesta av min tid går till att säkerställa Cancerföreningens ekonomi. Varje år behövs en miljon euro för att säkerställa tjänster för cancerpatienter och deras anhöriga i Österbotten, och det är mycket arbete med det.

Hur ser din typiska arbetsdag ut?

Jag kommer till kontoret – om jag har kontorsdag – alltid runt klockan 8, vi dricker morgonkaffe med arbetsgruppen och går igenom aktuella frågor och nyheter. Ibland går vi igenom olika utmanande situationer som vi har upplevt. Sedan ägnas dagen åt möten och skriftligt arbete – rapporter och ansökningar. Det är mycket e-post, men så är det väl för alla. På kvällarna är det oftast möten med klubbar, avdelningar, grupper och styrelse, men längden på dagen spelar ingen roll.

Ibland får jag åka på resor i vårt område och jag gillar dem särskilt, eftersom min bakgrund är en säljare, en kommersiell resenär. Under Corona var jag helt sönder när jag bara skulle vara på kontoret eller hemma.

Vilken är senaste boken som du läst?

Jag är intresserad av historia, särskilt Finlands och Nordens historia, och jag rotar i hyllorna i det ämnet på biblioteket. Förra gången jag fick tag i den svenske historikern Herman Lindqvists bok om Sveriges kung Oscar II. Lindqvist är en underbar historiker och författare.

Vad är det bästa med ditt jobb?

En hemsk klyscha, men förstås människorna: Kunderna, det vill säga cancersjuka i Österbotten och deras nära, samt förstås kollegor och föreningens volontärer.

Arbetet har gjort mig mycket mer ödmjuk inför livet än vad jag var tidigare. Mina medarbetare och frivilliga är de som gör själva arbetet, det vill säga de hjälper och stöttar de som står inför en livshotande sjukdom. Det är en stor ära för mig att få vara delaktig i detta meningsfulla arbete, delvis i bakgrunden.