Tekijät esiin – Henkilöesittely syöpäyhdistyksen työntekijöistä.

Alkuvuodesta lupasimme verkkosivuillemme lyhyttä juttusarjaa Pohjanmaan Syöpäyhdistyksellä töissä olevista ihmisistä.  Syöpäyhdistyksessä on työsuhteessä 12 henkilöä, joiden tehtävänä on mahdollistaa yhdistyksen palvelut ja toiminta koko alueella.

Sarjan aloittaa toiminnanjohtaja Markku Suoranta, joka vastailee tässä muutamiin kysymyksiin.

Kuka sinä olet?

Olen 59-vuotias Vaasassa syntynyt, mutta pohjalaiseksi kosmopoliitiksi itseni tunnistava mies, joka harrastaa historiaa ja mökkeilyä. Perheessä vaimo Britt-Mari, kolme aikuista lasta ja kaksi suloista pientä poikaa lapsenlapsina. Äitini ja isäni sukujuuret ovat ympäri Pohjanmaata ja ”pohjalainen kosmopoliitti” tarkoittaa siis sitä, että minä en ole oikein mistään kotoisin. 😊

Mikä teet Pohjanmaan Syöpäyhdistyksellä?

Olen toiminnanjohtaja, jonka tehtävänä on vastata taloudesta ja hallinnosta sekä tietenkin viimekädessä palveluista ja toiminnasta. Onneksi minulla on kuitenkin työkavereina ihmisiä, jotka ovat oman alansa erinomaisa asiantuntijoita. Palveluiden ja toiminnan kehittäminen on näin minulle helpompi rasti, suurin osa ajastani menee Syöpäyhdistyksen talouden varmistamiseen. Joka vuosi tarvitaan miljoona euroa palveluiden toiminnan varmistamiseen pohjalaisille syöpään sairastaneille ja heidän läheisilleen, ja siinä riittää työtä.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?

Saavun toimistolle – jos minulla on toimistopäivä – aina kello 8 maissa, juomme aamukahvit työporukalla ja kertaamme ajankohtaiset asiat ja kuulumiset. Joskus puramme erilaisten haastavien tilanteiden jälkitunnelmia. Sitten päivä kuluukin kokouksissa ja kirjallisia töitä – raportteja ja hakemuksia – rustaillessa. Sähköpostia tulee paljon, mutta niinkai sitä tulee kaikille. Iltaisin on yleensä kerhojen, osastojen, ryhmien ja hallituksen kokouksia, mutta päivän pituus ei haittaa.

Joskus saan tehdä reissuja alueellamme ja  ja niistä pidän erityisesti, olenhan taustaltani myyntimies, kauppamatkustaja. Koronan aikana olin ihan rikki kun piti vaan kököttää toimistolla tai kotona.

Mikä on viimeisin kirja, minkä luit?

Harrastan historiaa, erityisesti Suomen ja Pohjoismaiden historiaa ja koluan kirjastossa sen aihepiirin hyllyjä. Viimeksi sieltä tarttui käteen ruotsalaisen historioitsijan Herman Lindqvistin kirja Ruotsin kuninkaasta Oscar II:sta. Lindqvist on upea historioitsija ja kirjoittaja.

Mikä on parasta työssäsi?

Karmea klisee, mutta tietysti ihmiset: Asiakkaat eli pohjalaiset syöpään sairastuneet ja heidän läheisensä sekä tietysti työkaverit ja yhdistyksen vapaaehtoiset.

Työ on tehnyt minusta paljon nöyremmän elämälle kuin mitä olin ennen. Työkaverini ja vapaaehtoiset ovat ne, jotka tekevät sen varsinaisen työn, eli auttavat ja tukevat elämää uhkaavaan sairauden kohdanneita. Minulle on suuri kunnia olla mukana tässä merkityksellisessä työssä, osin taustalla.