Tänk även på solens skuggsida nu när sommaren närmar sig

Vårsolen värmer ute med sina strålar och gör även sinnet soligt, då vi är på väg mot sommar och värme. Det finns också en baksida med solens stärkande och positiva effekt som är bra att tänka på.

Hudcancer har blivit vanligare under de senaste decennierna på grund av ultraviolett strålning från solen, alltså UV-strålning. Vad som är väsentligt är den s.k. kumulativa dosen, alltså hur mycket UV-strålning en person har fått under sin livstid. Därför är äldre och de som arbetar utomhus särskilt utsatta. Att man upprepade gånger blir brännd av solen ökar också risken för hudcancer. Det är orsak att skydda dig mot UV-strålning när UV-indexet är 3 eller högre.

Så hur kan huden skyddas? Att skydda sej för solens UV-strålar är av största vikt. En bra tumregel för att skydda din hud är skugga, kläder och kräm. Att vara i skuggan kan till och med halvera mängden UV-strålning som kommer från solen. Kläderna skyddar huden från att brännas och det är en bra idé att komplettera skyddet med hatt och solglasögon. Solskyddskräm skyddar huden och krämen bör ha en tillräcklig solskyddsfaktor på minst 30.

Du kan njuta av solen, frisk utomhusluft och utomhusaktiviteter, men kom ihåg att skydda din hud.

Österbottens Cancerförening arbetar med solhälsa

Cancerföreningen erbjuder ett brett utbud av information om solskydd till olika målgrupper inom sitt verksamhetsområde i Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten. Vi är involverade i olika evenemang och anordnar föreläsningar där vi delar information om solskydd och hudcancer för proffs eller allmänheten. Cancerföreningen kan kontaktas om det finns behov av solskyddsinformation.

Solskydd är särskilt viktigt för dem som jobbar utomhus, då de utsätts för höga nivåer av UV-strålning i sitt eget arbete. Dosen av UV-strålning som en som jobbar utomhus får från solljus är 2-3 gånger högre än den för en som jobbar inne. Cancerföreningen erbjuder även i vår solinformation till de som jobbar utomhus åt städer, kommuner och församlingar.

Österbottens Cancerförenings sjukskötare kan också bjudas in till dagis för att ge information till personalen eller för barn. Barn bör i tidig ålder få lära sig hur man skyddar sig mot solen, eftersom barnets hud är särskilt känslig för UV-strålning.

På Vasa, Seinäjoki och Karlebys kontor görs hudgranskningar året runt enligt överenskommelse. Tidsbeställning kan göras online eller genom att ringa kontoret. Den som kommer på hudgranskningen får alltid också solskyddsinformation. I samarbete med hälsocentraler på olika orter håller våra sjukskötare även månatligen s.k. hudgranskningsdagar med hjälp av våra lokala cancerklubbar.

För mer information om solinfo och hudgranskningsverksamhet: Sjukskötare Lea Vinkanharju 050 5815860