Kesää kohti mentäessä, huomioi myös auringon varjopuoli

Kevätaurinko lämmittää säteillään ulkona ja saa mielen myös aurinkoiseksi, ollaanhan menossa kohti kesää ja lämpöä. Auringon voimaannuttavassa ja positiivisessa vaikutuksessa on myös se varjopuoli, joka on hyvä huomioida.

Ihosyövät ovat yleistyneet viime vuosikymmeninä, ja tähän vaikuttaa auringosta saatava ultraviolettisäteily eli UV-säteily. Olennaista on ns. kumulatiivinen annos, eli se kuinka paljon ihminen on saanut UV-säteilyä elämänsä aikana. Tämän vuoksi riskiryhmässä ovat erityisesti iäkkäät ja ulkotöitä tekevät. Myös ihon toistuva palaminen suurentaa ihosyövän riskiä. UV-säteilyltä on syytä suojautua, kun UV-indeksi on 3 tai korkeampi.

Miten ihoa sitten voi suojata? Auringon UV-säteiltä suojautuminen on kaikkein tärkeintä. Ihon suojaamisessa hyvä muistisääntö on varjo, vaate ja voide. Varjossa olemalla voi jopa puolittaa auringosta tulevan uv-säteilyn määrän. Vaatteet suojaavat palamiselta, ja suojaa on hyvä täydentää hatulla ja aurinkolaseilla. Aurinkovoide suojaa ihoa, ja aurinkovoiteen suojakertoimen tulisikin olla riittävä, vähintään suojakerroin 30.

Auringosta, raikkaasta ulkoilmasta ja ulkoilusta saa nauttia, mutta muistatahan suojata ihoasi.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys toimii aurinkoterveyden asialla

Syöpäyhdistys tarjoaa monipuolisesti tietoa aurinkosuojautumisesta eri kohderyhmille omalla toiminta-alueellaan Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla. Olemme mukana erilaisissa tapahtumissa ja järjestämme luentoja, joissa jaamme ammattilaisille tai väestölle tietoa aurinkosuojautumisesta ja ihosyövistä. Syöpäyhdistykseen voi olla yhteydessä, mikäli on tarvetta aurinkosuojautumistiedolle.

Aurinkosuojautuminen korostuu etenkin ulkotyöntekijöillä, koska he altistuvat runsaalle UV-säteilylle omassa työssään. Ulkotyöntekijän auringonvalosta saama UV-säteilyannos on 2-3 kertaa suurempi, kuin sisätyöntekijän. Syöpäyhdistys tarjoaakin aurinko-opastusta kaupunkien, kuntien ja seurakuntien ulkotyöntekijöille, joille tänäkin keväänä on luentoja tulossa.

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen terveydenhoitajan voi kutsua myös päiväkoteihin tuomaan tietoa henkilökunnalle aurinkosuojautumis asioissa tai opastamaan lapsia. Lapsille kannattaa opettaa auringolta suojautumisen keinot jo pienenä, sillä lapsen iho on erityisen herkkä uv-säteilylle.

Luomitarkastustoiminta toimii ympäri vuoden ajanvarauksella Vaasan, Seinäjoen ja Kokkolan toimipisteissä. Ajanvarauksen voi tehdä nettiajanvarauksella tai soittamalla toimipisteeseen. Tarkastukseen tuleva henkilö saa aina myös aurinkosuojautumistietoa. Maakuntien terveyskeskuksissa järjestetään myös ns. luomihuolipäiviä yhteistyössä paikallisten syöpäosastojemme kanssa. Sairaanhoitajamme vierailevatkin kuukausittain alueemme terveyskeskuksissa luomihuolipäivien merkeissä.

Lisätietoa aurinko-opastuksesta ja luomitarkastustoiminnasta: Terveydenhoitaja Lea Vinkanharju 050 5815860