Österbottens Cancerförening rf och EU:s nya direktiv om personskydd

Det mycket omtalade GDPR- inrormatinskyddet träder i kraft 25.5.2018 i hela Europa. Målet är att stärka skyddet av privatpersoners personuppgifter.

Största förändringen är att du har rätt att kräva att få se, korrigera eller ta bort uppgifter som sparats om dig. Du har även rätt att förbjuda eller begränsa hanteringen av dina uppgifter. Eftersom hanteringen baserar sig på tillstånd från dig har du även rätt att dra tillbaka tillståndet när som helst. Våra register berättar om vilka uppgifter vi hanterar och hur vi hanterar dem.

Du har även rätt att förbjuda dina uppgifter från att användas i marknadsföring och har rätt att få dina uppgifter i strukturerad, allmänt använd och maskinläsbar form.

Här hittar du Österbottens Cancerförenings registerutdrag, tyvärr endast på finska tillsvidare.