Lea Vinkanharju som expert inom hälsofrämjande

Lea Vinkanharju har börjat arbeta som expert inom hälsofrämjande i Österbottens Cancerföreningen. Till Leas arbetsuppgifter hör bredskaligt hälsofrämjande arbete med inriktning på cancerförebyggande verksamhet, i landskapen Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten. Här är Leas presentation med hennes egna ord.

” Jag har börjat jobba som expert inom hälsofrämjande i Österbottens cancerföreningen den 16 april 2018. Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten hör till mitt arbetsområde. Jag gör samarbete med sjukhus, läroanstalter, skolor, firmor och övriga föreningar. Under den första veckan fick jag lära känna mina kollegor på utbildning i Helsingfors vilket var en bra början till jobbet.

Jag är utbildad sjukskötare, hälsovårdare och jag har gjort högre YH-utbildning i utveckling och ledarskap inom social- och hälsovården. Jag har arbetat sedan 2003 i Vasa centralsjukhus på kirurgiska bäddavdelningen och senare på Preoperativa polikliniken, som annanstans i Finland kallas för Leiko-verksamhet. Jag har erfarenhet av att sköta och ge råd till patienter på olika specialområden. Mänskligt möte är anmärkningsvärd i alla arbete.

Jag bor i Laihela med min man och två döttrar. På fritiden är jag mycket ute med barnen och försöker hålla konditionen genom att besöka gymmet. ”

Vi välkomnar Lea till Cancerföreningen för att göra ett viktigt arbete och främja ett gott liv utan cancer.