Insamlingen fortsätter – kom med du också!

Österbottens Cancerförenings Stop Syöpä – Stop Cancer -insamling har kommit igång igen. Corona avbröt insamlingen våren 2020, men nu har vi varit tvungna att fortsätta insamlingen. Insamlingen är livsviktig för vår verksamhet berättar Markku Suoranta, verksamhetsledare på Österbottens Cancerförening.

Det viktigaste insamlingssättet är en bankgiroformad broschyr som delas ut till hemmen, på den presenteras insamlingen och hur man kan delta i den. Våra frivilliga på olika områden delar ut bankgiron till postlådorna. Även Martorna och Pensionärsföreningar har hjälpt oss, tackar Suoranta. Vi strävar också till att informera om insamlingen, dess målsättning, samt om hur man kan delta på sociala medier.

Just nu är insamlingen igång speciellt i mellersta Österbotten, i Karlebys, Kannus och Perho ådalens områden. I slutet av mars drar insamlingen igång i Malax, Vörås, Korsnäs och Kristinestads områden. Vi strävar till att sköta resten av områdena, bl.a. Vasa, Seinäjoki och Jakobstad, mellan april och maj.

Lions klubi Vaasa-Vasa deltar i insamlingen.

Nykarlebybördiga Kaj Knuts, som är yrkeskunnig i tung trafik, utmanade åter sina vänner och kollegor till den s.k. #vikörmotcancer -kampanjen. Deltagare i kampanjen betalar in en cent till Stop Cancer -insamlingen för varje kilometer de kört, av de här donationerna har det också kommit in en trevlig mängd. Också Lions-klubbarna, bl.a. LC Jeppo och LC Vaasa-Vasa har donerat till insamlingen. Företagare har bett om insamlingsskrin till sina verksamhetsställen, såsom Special-Hius i Tervajoki.

Också vid YES!-hius i Tervajoki kan du delta i insamlingen.

• Vi uppskattar varje gest och donation, oberoende av om den är stor eller liten, betonar Suoranta.

Insamlingen fortsätter i de Österbottniska landskapen åtminstone till slutet av juni. Vidare information om insamlingen hittar du på adressen www.stopcancer.fi och för att donera kan du gå direkt till adressen www.stopcancer/donera

Kaj Knuts – Vår hjälte!