Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Sairastuminen syöpään aiheuttaa usein kriisin potilaalle ja hänen läheisilleen. Meiltä syöpäyhdistyksestä saat asiantuntevaa apua. Ota yhteyttä olitpa sitten sairastunut, läheinen tai kuka tahansa, jota syöpään liittyvät kysymykset huolestuttavat.

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen neuvontapalvelusta saat tietoa syöpään liittyvistä asioista ja yhdistyksen toiminnasta. Palvelut ovat maksuttomia. Voit keskustella sairauden tuomasta uudesta elämän tilanteesta ja sairauteen liittyvistä asioista sairaanhoitajan tai psykoterapeutin kanssa luottamuksellisesti, sinun ehdoillasi.

• Vaasa: Margita Strandberg-Heinonen puh. 010 843 6006
  • Pietarsaari: Christine Kung puh. 010 843 6011
  • Kokkola: Maria Heikkilä-Nyman puh. 010 843 6008
  • Seinäjoki: Jaana Koskela puh. 010 843 6010

Haluatko vertaistukea saman kokeneilta?

Tutustu vertaistukeemme

Meiltä saat myös

Neuvontapalvelun toimintaperiaatteet

• Hoitajamme vastaavat syöpään liittyviin yleisluontoisiin kysymyksiin.
  • Neuvonta on luottamuksellista: hoitajia sitoo vaitiolovelvollisuus.
  • Neuvontapalvelussa ei synny hoitosuhdetta, joten siihen ei sovelleta lakia potilaan asemasta ja oikeuksista.
  • Neuvontapalvelu ei korvaa lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön antamaa neuvontaa, tutkimusta tai hoitoa.
  • Huomioithan, ettei neuvontapalvelun hoitajilla ole käytössään aiempia terveystietojasi. Heidän antamansa vastaukset perustuvat kertomiisi terveystietoihin

Syöpäjärjestöjen neuvontapalvelu

Myös Syöpäjärjestöjen valtakunnallinen neuvontapalvelu auttaa sairastuneita, heidän läheisiään ja muita syövästä huolestuneita.

Etuusneuvonta

Syöpä voi tuoda mukanaan kysymyksiä ja huolta toimeentulosta, korvauksista ja erilaisista maksuista. Jos toimeentulo, sosiaalietuudet tai potilaan oikeudet herättävät kysymyksiä, ota yhteyttä Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen etuusneuvontaan.

Etuusneuvonta

Potilaan polku

Jokaisen syöpään sairastuneen tilanne on yksilöllinen, mutta sairauden vaiheet ja potilaan tarpeet ovat samankaltaisia. Potilaan polku on työkalu, jonka avulla saat yleiskuvan potilaan matkasta.

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista, hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku