Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää periytyvyysneuvonnassa. Periytyvyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä perinnöllinen syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään.

Nykyarvioiden mukaan perinnöllinen alttius liittyy vain pieneen osaan eli noin kymmeneen prosenttiin tavallisista syövistä.

Lue lisää syövän perinnöllisyydestä

Periytyvyysneuvonta yhdistyksessä

Voit selvittää perinnöllisen syövän riskiä Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen periytyvyysneuvonnassa. Periytyvyysneuvontaa antaa siihen koulutettu sairaanhoitaja, joka tarvittaessa ohjaa jatkoselvityksiin lääkärille.

Periytyvyysneuvonnassa otetaan selvää siitä, onko henkilön periytyvää syöpäalttiutta syytä selvittää tarkemmin. Periytyvyysneuvonta on maksutonta, ja se on tarkoitettu kaikille, syöpäyhdistyksen jäsenyyttä ei vaadita.

Sukupuu havainnollistaa riskiä

Periytyvyysneuvonnassa sairaanhoitaja kysyy asiakkaalta syöpätapausten määrää suvussa. Olennaisia ovat tiedot neljästä sukupolvesta: itse asiakkaasta, hänen vanhemmistaan ja isovanhemmistaan, asiakkaan omista lapsista sekä sisaruksista, sedistä, enoista ja tädeistä. Tietojen pohjalta hoitaja piirtää sukupuun, joka havainnollistaa perinnöllisen syövän riskiä.

Varaa aika periytyvyysneuvontaan

• Vaasa: Jenni Paloniemi, puh. 050 443 1081 tai s-postitse etunimi@botniacancer.fi
  • Seinäjoki: Jaana Koskela, puh. 050 581 5861 tai s-postitse etunimi.sukunimi@botniacancer.fi