Liikuntaryhmät

Liikunta on turvallista kaikissa syövän vaiheissa ja sitä tarvitaan myös osana kuntoutumista.

Liikunnan vaikutukset huomaa nopeasti. Se vaikuttaa mielialaa kohentavasti ja voi lieventää kipua ja lisätä hyvänolontunnetta. Liikuntaharjoittelu edistää syöpäpotilaiden fyysistä toimintakykyä, kohentaa kuntoa ja parhaimmillaan vähentää uupumusta ja ahdistusta sekä parantaa elämänlaatua. Liikunta ehkäisee jossain määrin myös hoitojen aiheuttamia haittoja, ja saattaa jopa auttaa syövästä selviytymistä. Tutkimuksissa on todettu liikunnan vähentävän syöpien uusiutumista ja pidentävän potilaiden elossaoloaikaa.

Vaasa

Seinäjoki

Kokkola

Pietarsaari

Etäliikunta

Etäliikunnan kevätkausi 2024

Etäliikuntaa järjestetään 5.2.–26.4.2024. Luvassa on monipuolinen kausi, liikuntaa lihasvoimaharjoittelusta kehonhuoltoon tiistaista torstaihin! Voit osallistua tuokioihin vaivattomasti ja turvallisesti. Osa tuokioista on tallenteina, joita voit hyödyntää itsellesi sopivaan aikaan.

Maksuttomat etäliikuntatuokiot ovat ammattilaisten ohjaamia ja suunniteltu syöpään sairastuneille ja syövästä toipuville.

Kevään 2024 ohjelma

Tiistai

• 16.45–17.30 Tanssillinen tunti
    • Tervetuloa nauttimaan hyvästä olosta tanssin ja musiikin avulla. Tunnilla tehdään alkulämmittely sekä helppoja, kehoa avaavia ja liikuttavia tanssisarjoja. Vaikutteita otetaan eri rytmeistä ja nykytanssin ja lyyrisen tanssin maailmasta. Voit tehdä tunnin liikkeet juuri sinulle sopivalta tuntuvalla tavalla, laajemmalla liikkeellä tai tuolilla istuen. Voit avata itsellesi halutessasi Spotify-soittolistan tunnin taustalle esimerkiksi toiselta laitteelta. Tunnit ohjaa tanssi-liiketerapeutti ja joogaopettaja Kaisa Selin.Tunti toteutetaan Zoom-alustalla. Osallistu tästä.
  • 17.30–18.15 Venyttely ja rentoutuminen
    • Rauhallinen tunti jossa rauhoitumme ja avaamme kehoa venytellen, sekä pysähdymme pitkään kehotietoisuutta vahvistavaan loppurentoutukseen. Halutessasi voit laittaa toiselta laitteelta taustalle soimaan myös tämän rauhallisen Spotify-soittolistan. Tunnit ohjaa tanssi-liiketerapeutti ja joogaopettaja Kaisa Selin.Tunti toteutetaan Zoom-alustalla. Osallistu tästä.
  • 19.00–19.45 FasciaMethod
    • Tuntia ei pidetä 9.4.FasciaMethod -kehonhuoltotunti on matalan kynnyksen tunti, johon kaiken kuntoisten liikkujien on helppo osallistua. Tuokio sisältää dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille. Tarvitset tunnille mukaan vain jumppamaton ja vesipullon. Tunnit ohjaa fysioterapeutti, lymfaterapeutti ja osteopaatti Minna Karvinen.Tunti toteutetaan Teams-alustalla. Osallistu tästä.

Keskiviikko

• 17.00–18.00 Rentoutus
    • 24.1., 28.2., 27.3., 24.4. ja 22.5.Lempeä rentoutusharjoitus rauhoittaa kehoa ja mieltä. Tuokiossa käytetään erilaisia menetelmiä, joista jokainen voi löytää itselleen sopivimman muodon. Rentoutus kestää noin 30–45 minuuttia, minkä jälkeen on aikaa kysymyksille ja kommenteille. Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, kliininen hypnoterapeutti ja rentoutusvalmentaja Mervi Kaartoaho ohjaa lempeän rentoutusharjoituksen. Ilmoittaudu tällä lomakkeella ja saat vahvistusviestissä liittymislinkin.Tunti toteutetaan Teams-alustalla.
  • 18.30–19.45 Jooga 17.4. saakka.
    • Joogassa keskeisintä ovat hengitys, hellittäminen ja rentoutuminen, oman kehon kuuntelu ja mielen hiljentäminen. Joogan avulla voi kuunnella itseään ja kehoaan lempeästi ja hyväksyen. Jooga on rauhallista, joten se sopii hyvin myös aloittelijoille. Sanna Kullbergin ohjaama jooga on lempeää ja sopii hyvin aloittelijoille.Tarvikkeet: halutessasi tyyny ja viltti loppurentoutusta varten.Ilmoittaudu tällä lomakkeella ja saat vahvistusviestissä liittymislinkin.Tunti toteutetaan Teams-alustalla.

Torstai

• 18.00–19.00 Pilates

Tuokio sisältää alkulämmittelyn, lihaksia vahvistavia, toiminnallisia liikkeitä, dynaamisia, virtaavia venytyksiä, tasapainoharjoituksia sekä yinjooga-venytyksiä. Ritva Kuhan ohjaaman tunnin tavoite on nostaa ja tasapainottaa kehon ja mielen energiatasoja. Tunnin jälkeen koet itsesi virkeämmäksi ja elastisemmaksi. Ilmoittaudu tällä lomakkeella ja saat vahvistusviestissä liittymislinkin.Tunti toteutetaan Zoom-alustalla.

Saavuthan paikalle Teams- ja Zoom-tuokioon noin 5–10 minuuttia ennen tuokion alkamista, jotta ehdit testata yhteyksien toimivuuden. Tutustu tarvittaessa alla oleviin ohjeisiin.
Avaa Teams-ohje (pdf)
Avaa Zoom-ohje (pdf)

Tallenteet – liiku ohjatusti milloin vain

Hyödynnä liikkumisessa lihaskunto- ja rentoutustallenteitamme.

Paljon valmiita lihaskunto- ja rentoutustallenteita Lounais-Suomen syöpäyhdistyksen YouTube-kanavalla
Lihasvoimaharjoitukset on toteutettu yhteistyössä Turun AMK:n opiskelijoiden kanssa.

Motionspass på svenska

Svenskspråkiga motionspass finns till ditt förfogande på nätet på BotniaCancer YouTube-kanal.

Motionspassen har olika teman:

• Core och rörlighet
  • Yoga
  • Motionspassen för cancerpatienter i vårdens olika skeden:
    • Video 1: Hur komma igång efter canceroperation: enkla övningar för att få igång kroppen. Egenmassage och lymfterapi med triggerboll.
    • Video 2: Träning under cytostatika: lätt styrketräning med gummiband o hantlar.
    • Video 3: Lätt träning under strålbehandlingen.
    • Video 4: Färdigbehandlad, vad händer nu? Trött i kropp o knopp, men träning gör gott. Skön käppgympa för din rörlighet.
    • Video 5: Lite mera styrka och kardioträning. Vi använder gummiband o hantlar. Hur planera och tänka framåt.
Lisätietoa etäliikunnasta: Tule mukaan etäliikuntaan – Kaikki syövästä (kaikkisyovasta.fi)
Etäliikuntaa ovat olleet järjestämässä:  Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Pohjanmaan Syöpäyhdistys, Satakunnan Syöpäyhdistys, Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry ja Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistys, Syöpäjärjestöt.