Liikuntaryhmät

Liikunta on turvallista kaikissa syövän vaiheissa ja sitä tarvitaan myös osana kuntoutumista.

Liikunnan vaikutukset huomaa nopeasti. Se vaikuttaa mielialaa kohentavasti ja voi lieventää kipua ja lisätä hyvänolontunnetta. Liikuntaharjoittelu edistää syöpäpotilaiden fyysistä toimintakykyä, kohentaa kuntoa ja parhaimmillaan vähentää uupumusta ja ahdistusta sekä parantaa elämänlaatua. Liikunta ehkäisee jossain määrin myös hoitojen aiheuttamia haittoja, ja saattaa jopa auttaa syövästä selviytymistä. Tutkimuksissa on todettu liikunnan vähentävän syöpien uusiutumista ja pidentävän potilaiden elossaoloaikaa.

Vaasa

Seinäjoki

Kokkola

Pietarsaari

Etäliikunta

Etäliikunnan syyskauden aikataulu

19.9.–27.11.2022

• Lihasvoimaharjoittelu maanantaisin klo 16.30–17.00
• Lymfajumppa parillisten viikkojen tiistaina klo 17.00–17.30
• FasciaMethod keskiviikkoisin klo 18.15–19.00
• Rentoutus torstaisin julkaistava video

Lisätietoa ja linkki maanantain ja torstain liikuntatuokioihin: www.lounais-suomensyopayhdistys.fi/liikunta

• Motionspass på svenska ny film läggs ut på fredagar. Ruotsinkielinen liikuntavideo, joka julkaistaan perjantaisin. Vuoroviikoin teemana on joko keskivartalo ja liikkuvuus tai Yoga-harjoitteet.  Linkki videoihin.

Sisältö

Lihasvoimaharjoittelu
Lihasvoimaharjoittelussa kehitetään ja vahvistetaan lihasvoimaa. Harjoittelu tehdään pääosin oman kehon painolla. Lihasvoimaharjoittelutuokioiden teemat ja ohjaajat vaihtelevat. Teemoina on muun muassa pilates eli kehonhallintatekniikka, ylä- ja alavartalon sekä keskivartalon lihasten vahvistaminen.

Lymfajumppa
Kevyet harjoitukset edistävät lymfakierron toimintaa ja vähentävät turvotusta. Liikkeet tehdään istuen käsinojattomalla tuolilla. Välillä harjoituksissa käytetään apuna keppiä ja palloa. Lymfajumpan järjestää rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ry, ja sitä ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt.

FasciaMethod
FasciaMethod on kehonhuoltomenetelmä, joka parantaa suorituskykyä ja edistää hyvinvointia. Tunnilla tehdään kuntouttavasta näkökulmasta dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille.

Rentoutus
Liikettä ja rentoutumista joogan ja tanssi-liiketerapian keinoin. Varaa itsellesi mukavat vaatteet ja rauhallinen tila, jossa pääset pysähtymään kehon ja mielen hellimisen pariin.

Motionspass
Varannan vecka är temat Core och rörlighet och varannan är det Yoga.

Liikuntatuokiot toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus, Turun yliopistollinen keskussairaala, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vaasan keskussairaala ja Pohjanmaan Syöpäyhdistys sekä rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland.