Liikuntaryhmät

Liikunta on turvallista kaikissa syövän vaiheissa ja sitä tarvitaan myös osana kuntoutumista.

Liikunnan vaikutukset huomaa nopeasti. Se vaikuttaa mielialaa kohentavasti ja voi lieventää kipua ja lisätä hyvänolontunnetta. Liikuntaharjoittelu edistää syöpäpotilaiden fyysistä toimintakykyä, kohentaa kuntoa ja parhaimmillaan vähentää uupumusta ja ahdistusta sekä parantaa elämänlaatua. Liikunta ehkäisee jossain määrin myös hoitojen aiheuttamia haittoja, ja saattaa jopa auttaa syövästä selviytymistä. Tutkimuksissa on todettu liikunnan vähentävän syöpien uusiutumista ja pidentävän potilaiden elossaoloaikaa.

Vaasa

Seinäjoki

Kokkola

Pietarsaari

Etäliikunta

Kevätkausi alkaa maanantaina 6.2. Tarjolla on monipuolista, maksutonta ja ohjattua liikuntaa. Etäliikuntatuokiot järjestetään joko Teamsissä tai Zoomissa, tai ne ovat katsottavissa YouTubessa. Tule mukaan liikkumaan!

Aikataulu

6.2.–14.4.2023

• Lihasvoimaharjoittelu maanantaisin YouTubessa julkaistava tallenne.
  • Lymfajumppa parittomien viikkojen tiistaina Teamsissä klo 17.00–17.30. Osallistu tästä.
  • FasciaMethod keskiviikkoisin Teamsissä klo 18.15–19.00. Osallistu tästä.
  • Rentoutus sunnuntaisin Zoomissa klo 18.00–18.30. Osallistu tästä.
  • Ruotsinkieliset Yoga ja Core och rörlighet (keskivartalo ja liikkuvuus) -videot löydät Botniacancer Youtube-kanavalta.

Rentoutus järjestetään ainoastaan sunnuntaina 12.2., 19.2., 26.2., 5.3. ja 12.3. Lymfajumppia järjestetään 23.5. saakka.

Osallistuminen

Saavuthan paikalle noin 5–10 minuuttia ennen tuokion alkamista, jotta ehdit testata yhteyksien toimivuuden. Tutustu alla oleviin ohjeisiin.

Jos sinulla on vaikeuksia liittyä liikuntatuokiin, ota yhteyttä: Teams-tuokioon liittyvät ongelmat, p. 044 451 5553 ja Zoom-tuokioon liittyvät ongelmat, p. 045 645 0366.

Lisätietoa etäliikunnasta: Tule mukaan etäliikuntaan – Kaikki syövästä (kaikkisyovasta.fi)

Sisältö

Lihasvoimaharjoittelu
Lihasvoimaharjoittelussa kehitetään ja vahvistetaan päälihasryhmiä. Harjoittelu tehdään pääosin oman kehon painolla. Välillä käytetään keppiä, juomapulloja ja kuminauhaa. Tuokioita on kahdentasoisia, joista toinen on helpompi ja toinen vaativampi, ja niiden tallenteet julkaistaan vuoro viikoin.

Lymfajumppa
Kevyet harjoitukset edistävät lymfakierron toimintaa ja vähentävät turvotusta. Liikkeet tehdään istuen käsinojattomalla tuolilla. Välillä harjoituksissa käytetään apuna keppiä ja palloa. Lymfajumpan järjestää rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ry. Osallistuminen ei kuitenkaan edellytä rintasyöpäyhdistyksen jäsenyyttä.

FasciaMethod
FasciaMethod on kehonhuoltomenetelmä, joka parantaa suorituskykyä ja edistää hyvinvointia. Tuokiossa tehdään kuntouttavasta näkökulmasta dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille.

Rentoutus
Rentoutuksessa pysähdytään kehon äärelle rauhoittumaan. Tuokiot tukevat kehotietoisuutta ja auttavat löytämään keinoja rauhoittumiseen ja pysähtymiseen. Tuokiossa tehdään rauhallisia liikkeitä ja venytyksiä.

Motionspass
Core och rörlighet och Yoga.

Etäliikuntatuokiot toteutetaan yhteistyössä Pohjanmaan Syöpäyhdistys, Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus, Turun yliopistollinen keskussairaala, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vaasan keskussairaala sekä rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland.