Kasvattajat tarvitsevat enemmän tietoa nuuskasta ja nuuskakulttuurista

Nuuskan käytöstä on tullut yhä yleisempää nuorten keskuudessa. Nuoret ja heidän vanhempansa, sekä muut nuorten kanssa työskentelevät aikuiset tarvitsevat tietoa ja tukea keskusteluun nuuskasta. Kodeissa olisi hyvä olla tietoisia nuorten tämän päivän nuuskatrendistä ja nuuskan vaikutuksista. Nuuskassa on yli 2500 kemikaalia, joista 28 on syöpävaarallisia aineita. Nuuskan nikotiini aiheuttaa myös voimakasta riippuvuutta.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys tekee työtä alueensa nuorien hyväksi, jotta voisimme olla ehkäisemässä terveyshaittoja. Teemme yhteistyötä eri tahojen kanssa, kuten koulujen ja oppilaitosten kanssa. Lapsille ja nuorille tulee tarjota tietoa nuuskasta, tupakasta ja sähkötupakasta, sekä keskustella heitä askarruttavista kysymyksistä.

Myös urheiluseurayhteistyötä ollaan aloittamassa alueellamme. Lapsilla ja nuorilla on oikeus päihteettömään harrastusympäristöön. Valitettavasti nuuskakulttuuri on yleistä myös urheilun piirissä. Urheilun parissa toimivien aikuisten esimerkin voima on valtava. Esimerkillä vaikuttamisen lisäksi on hyvä tehdä selkeät pelisäännöt ja sopimukset, joita yhteisesti noudatetaan. Haluamme innostaa myös urheiluseuroja, jotta näissä yhteisöissä alettaisiin miettiä syvemmin päihdepelisääntöjä, esimerkiksi juuri nuuskan käytön suhteen.

Täältä löydät lisää tietoa syöpäjärjestöjen julkaisusta