Syöpäpotilaiden ja läheisten neuvonta

Sairastuminen syöpään aiheuttaa usein kriisin potilaalle ja hänen läheisilleen. Meiltä syöpäyhdistyksestä saat asiantuntevaa apua. Ota yhteyttä olitpa sitten sairastunut, läheinen tai kuka tahansa, jota syöpään liittyvät kysymykset huolestuttavat.

Rintaproteesin välitys

Vaasan keskustoimisto sekä Kokkolan neuvonta-asema välittävät rintaproteeseja rinnan koko- tai osapoistoleikatuille naisille.

Vertaistuki

Sairastuminen syöpään on kriisi, joka nostaa tunteet pintaan. Syöpään sairastunut ja hänen läheisensä tarvitsevatkin kaiken mahdollisen tuen. Pohjanmaan Syöpäyhdistys välittää vertaistukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä –tapaamisia.

Haluan tukihenkilön

Ota yhteyttä meihin, jos tarvitset vertaistukea.

Kuntoutuksen tukeminen

Syöpä on raskas sairaus. Syövästä toipuminen tai sairauden kanssa elämään oppiminen vaatii voimia. Siksi sairastuneet voivat tarvita kuntoutusta. Pohjanmaan Syöpäyhdistys tarjoaa kuntoutuskursseja.

Terveyden edistäminen

Syövän ehkäisy ja terveyden edistäminen ovat ydintehtäviämme. Ohjaamalla ihmisiä elintapamuutoksissa voimme ehkäistä syöpään sairastumista ja taudin uusimista sekä lisätä sairastuneiden hyvinvointia. Haluamme kiinnittää huomiota myös syövän varhaiseen toteamiseen.

Rintojen omatarkkailu

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Varhain todetun rintasyövän hoitotulokset ovat Suomessa erittäin hyvät. Pohjanmaan Syöpäyhdistyksestä saat neuvoja rintojen omatoimiseen tutkimiseen. Rintasyöpä on yleensä varhaisvaiheessa oireeton. Erilaisia tuntemuksia (kirvelyä, painontunnetta, kipua) voi esiintyä. Naisten kannattaa tutustua omiin rintoihinsa ja opetella tarkkailemaan niitä säännöllisesti.

Luomien tarkastus

Onko sinulla luomia tai ihomuutoksia, jotka huolestuttavat? Voit varata ajan yhdistyksemme hoitajalle. Hoitajamme tarkistaa iho- ja luomimuutoksia ja ohjaa luomien omatoimiseen tarkkailuun, auringolta suojautumiseen ja ihon hoitoon.

Periytyvyysneuvonta

Perinnöllisen syövän riskiä voi selvittää periytyvyysneuvonnassa. Periytyvyysneuvonnan tarkoituksena on selvittää, onko henkilöllä perinnöllinen syöpäalttius eli tavallista suurempi riski sairastua syöpään.

Kriisiapu

Yhdistyksen psykoterapeutti auttaa potilaita ja omaisia vaikeissa syöpään liittyvissä psyykkisissä haasteissa.

Palliatiivinen kotisairaanhoito

Palliatiivinen hoito on syöpäpotilaan oireenmukaista hoitoa hänen omassa kodissaan ihmisarvoa ja potilaan läheisiä kunnioittaen. Pohjanmaan Syöpäyhdistys tarjoaa palliatiivista kotisairaanhoitoa.

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle on koottu luotettavaa tietoa syövästä, sen hoidoista ja Syöpäjärjestöjen palveluista.