Potilasoppaat ja -verkostot

Potilasoppaat

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää potilasoppaita eri aiheista. Oppaiden avulla tuetaan syöpäpotilaita ja heidän läheisiään tarjoamalla asiallista ja ymmärrettävää tietoa. Osa oppaista käsittelee jotain tiettyä syöpää, osa keskittyy syövän ja sen hoidon aiheuttamiin erityiskysymyksiin. Oppaita on saatavissa myös Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen kautta.

Tutustu potilasoppaisiin

Potilasverkostot

Syöpä on nimitys noin kahdellesadalle eri syöpäsairaudelle. Osa syövistä on erittäin yleisiä, ja sairastuneita on vuosittain tuhansia, mutta suuri osa on sellaisia, joissa sairastuneita on vähän. Monet sairastuneet ja heidän läheisensä kokevat erittäin hyödyllisenä mahdollisuuden kohdata samankaltaisessa elämäntilanteessa olevia tai sellaisesta selviytyneitä ihmisiä. Potilasverkostot mahdollistavat kohtaamisen toisten, samaan syöpään sairastuneiden kanssa.

Valtakunnallisen potilasverkostotoiminnan tarkoituksena on, että kenenkään ei tarvitse jäädä yksin sairastamisen herättämien kysymysten kanssa. Sairastamiseen liittyviä asioita voidaan jakaa vertaisten kesken. Verkostot toimivat Facebook-ryhminä.

Tutustu potilasverkostoihin