Kuntoutumista tukevat kurssit

Syöpäyhdistys haluaa tukea syöpään sairastuneiden kuntoutumista. Järjestämme yhdessä Härmän kuntokeskuksen kanssa Kelan rahoittamia kuntoutuskursseja, jotka tukevat potilaan kuntoutumista. Järjestämme myös omia Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen kursseja, sekä avokursseina että internaattikursseina.

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi

Kurssin avulla löydätte omia ja yhteisiä voimavaroja ja selviytymiskeinoja, joilla elää hyvää arkea parantumattomasta syövästä huolimatta. Saatte tietoa asiantuntijoilta ja vertaistukea muilta vastaavassa elämäntilanteessa olevilta.

Aika: 29.8 – 1.9.2022
Paikka: Härmän Kuntokeskus
Järjestäjä: Pohjanmaan Syöpäyhdistys

Kurssille haetaan STEA:n lomakkeella, jonka saat yhdistyksen toimipisteestä tai tästä linkistä. Hakemukset lähetetään suoraan Pohjanmaan Syöpäyhdistykselle, Kalevankatu 2, 60100 Seinäjoki. Tiedustelut puh. 050 581 5861.

Elämä tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena

Kurssi vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän puolisoilleen

Puolison sairastuminen ja syövän kanssa eläminen merkitsee kriisiä, joka kuluttaa molempien voimavaroja. Parisuhde joutuu koetukselle, kun syöpä vie toiselta voimat, ja yhtäkkiä toinen osapuoli joutuukin kannattelemaan toista. Tällä kurssilla keskitytään parisuhteen voimavarojen löytymiseen syöpäsairauden muuttaessa elämää. Tärkeä osa kurssia on vertaistuki muilta samanlaisessa tilanteessa olevilta.

Aihealueet:

• Miksi sairastuin syöpään ja mitkä vaikutukset sillä oli?
  • Olen muuttunut…
  • Kriisi ja ihmissuhteet
  • Meidän erilaiset roolimme…
  • Parisuhde
  • Miten tästä eteenpäin?

Ryhmä kokoontuu yhteensä kuusi kerta noin viikon välein arki-iltaisin, kolme tuntia kerrallaan. Kurssi on osallistujille maksuton. Kurssille on jatkuva haku, lisätietoja saat neuvontahoitajiltamme.

Osallistujien kokemuksia kurssista:

”Herätti näkemään, että olemme kaikki yhtä haavoittuvaisia ja kannamme samoja murheita.

Keskustelut toivat meitä lähemmäs toisiamme, läheisyys vahvistui.

Kurssilla ”asia” palasteltiin moneen osaan ja käsiteltiin monesta näkökulmasta, auttoi ymmärtämään, mistä omat ajatukset syntyvät/helpottavat.”

Seuraavat kurssit:

Seinäjoki: Elämä tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena, vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

•  Aika: 8.9 -13.10.2022
  •  Paikka:  Järjestötalolla, Kalevankatu 2, 60100 Seinäjoki.

Jos olet kiinnostunut, soita puh. 050 581 5861.

Vaasa: Elämä tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena, vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

• Aika: 8.3.2022 alkaen, kurssi on täynnä, mutta voitte ilmoittautua seuraavalle kurssille, joka alkaa kun saamme ryhmän täyteen.
  • Paikka: Alatori 3, 4.krs, Vaasa.

Jos olet kiinnostunut, soita puh. 050 443 1081.

Kokkola: Elämä tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena, vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

• Aika: 25.4.2022 alkaen
  • Paikka:  Mannerheiminaukio 5, 67100 Kokkola

Jos olet kiinnostunut, soita puh. 050 443 1107.

Syöpäjärjestöjen muut kurssit

Voi hakea myös muille Syöpäjärjestöjen tai Kelan järjestämille kuntoutuskursseille.

Mitä kuntoutus on?

Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

KELA-kuntoutuskurssit Härmän kuntoutuskeskuksessa

Yhteistyökumppanimme Härmän Kuntoutus järjestää KELAN sopeutumisvalmennuskursseja yli 18-vuotiaille syöpään sairastuneille. Ajantasaiset tiedot ja hakuohjeet näistä kursseista löydät Härmän kuntoutuksen verkkosivuilta: Härmän kuntoutuskeskus – Syöpäkurssit

Lisätietoja saat neuvontahoitajiltamme tai  suoraan Härmästä: Nina Karlsberg puh. 050 370 5044 tai nina.karlsberg@harmankuntoutus.fi

Tuetut lomat

Täysihoitolomia kotimaisiin lomakohteisiin perheille ja aikuisille, joilla ei muuten ole mahdollisuutta lomaan kodin ulkopuolella

Hae lomaa sähköisesti www.solaris-lomat.fi

tai tilaamalla hakemuslomake solaris@solaris-lomat.fi tai puh 0600 418 200.