Kuntoutumista tukevat kurssit

Syöpäyhdistys haluaa tukea syöpään sairastuneiden kuntoutumista. Järjestämme yhdessä Härmän kuntokeskuksen kanssa Kelan rahoittamia kuntoutuskursseja, jotka tukevat potilaan kuntoutumista. Järjestämme myös omia Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen kursseja, sekä avokursseina että internaattikursseina.

Elämä tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena

Kurssi vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän puolisoilleen

Puolison sairastuminen ja syövän kanssa eläminen merkitsee kriisiä, joka kuluttaa molempien voimavaroja. Parisuhde joutuu koetukselle, kun syöpä vie toiselta voimat, ja yhtäkkiä toinen osapuoli joutuukin kannattelemaan toista. Tällä kurssilla keskitytään parisuhteen voimavarojen löytymiseen syöpäsairauden muuttaessa elämää. Tärkeä osa kurssia on vertaistuki muilta samanlaisessa tilanteessa olevilta.

Aihealueet:

• Miksi sairastuin syöpään ja mitkä vaikutukset sillä oli?
  • Olen muuttunut…
  • Kriisi ja ihmissuhteet
  • Meidän erilaiset roolimme…
  • Parisuhde
  • Miten tästä eteenpäin?

Ryhmä kokoontuu yhteensä kuusi kerta noin viikon välein arki-iltaisin, kolme tuntia kerrallaan. Kurssi on osallistujille maksuton. Kurssille on jatkuva haku, lisätietoja saat neuvontahoitajiltamme.

Osallistujen kokemuksia kurssista:

”Herätti näkemään, että olemme kaikki yhtä haavoittuvaisia ja kannamme samoja murheita.

Keskustelut toivat meitä lähemmäs toisiamme, läheisyys vahvistui.

Kurssilla ”asia” palasteltiin moneen osaan ja käsiteltiin monesta näkökulmasta, auttoi ymmärtämään, mistä omat ajatukset syntyvät/helpottavat.”

Lue Anna-Leena ja Pekka Mellerin kokemuksista Vaasan kurssista

Seuraavat kurssit:

Seinäjoki: Elämää tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena, vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

Aika: Syksyllä 2021, tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Paikka:  Järjestötalolla, Kauppakatu 1, 2 krs., Seinäjoki.

Jos olet kiinnostunut, soita puh. 010 843 6010.

Vaasa: Elämää tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena, vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

Aika: Syksyllä 2021, tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin

Paikka: Alatori 3, 4.krs, Vaasa.

Jos olet kiinnostunut, soita puh. 010 843 6006.

Kokkola: Elämää tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena, vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

Aika: Syksyllä 2021, tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Paikka:  Mannerheiminaukio 5, 67100 Kokkola

Jos olet kiinnostunut, soita puh. 010 843 6008.

Parantumatonta syöpää sairastavien parikurssi

Kurssin avulla löydätte omia ja yhteisiä voimavaroja ja selviytymiskeinoja, joilla elää hyvää arkea parantumattomasta syövästä huolimatta. Saatte tietoa asiantuntijoilta ja vertaistukea muilta vastaavassa elämäntilanteessa olevilta.

Aika: 30.8.-2.9.2021
Paikka: Härmän Kuntokeskus
Järjestäjä: Pohjanmaan Syöpäyhdistys

Kursseille valitaan syöpään sairastuneita, joilla sairauden ensivaiheen hoitojakso on loppuvaiheessa tai hoitojen seurantavaihe on menossa. Sopiva ajankohta on yleensä noin 1-2 vuoden kuluttua sairastumisesta. Ajankohta määräytyy kuitenkin yksilöllisen tilanteen mukaan.

Kurssille haetaan STEA:n lomakkeella, jonka saat yhdistyksen toimipisteestä tai tästä linkistä: Hakemuslomake. Hakemukset lähetetään suoraan Pohjanmaan Syöpäyhdistykselle, Kauppakatu 1, 60100 Seinäjoki. Tiedustelut puh. 010 843 6010.

Mitä kuntoutus on?

Syöpäjärjestöjen muut kurssit

Voi hakea myös muille Syöpäjärjestöjen tai Kelan järjestämille kuntoutuskursseille.

Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

KELA-kuntoutuskurssit Härmän kuntoutuskeskuksessa

Yhteistyökumppanimme Härmän Kuntoutus järjestää KELAN sopeutumisvalmennuskursseja yli 18-vuotiaille syöpään sairastuneille. Ajantasaiset tiedot ja hakuohjeet näistä kursseista löydät Härmän kuntoutuksen verkkosivuilta: Härmän kuntoutuskeskus – Syöpäkurssit

Lisätietoja saat neuvontahoitajiltamme tai  suoraan Härmästä: Nina Karlsberg puh. 050 370 5044 tai nina.karlsberg@harmankuntoutus.fi

Tuetut lomat

Täysihoitolomia kotimaisiin lomakohteisiin perheille ja aikuisille, joilla ei muuten ole mahdollisuutta lomaan kodin ulkopuolella

Hae lomaa sähköisesti www.solaris-lomat.fi

tai tilaamalla hakemuslomake solaris@solaris-lomat.fi tai puh 0600 418 200.