Kuntoutumista tukevat kurssit

Syöpäyhdistys haluaa tukea syöpään sairastuneiden kuntoutumista. Järjestämme yhdessä Härmän kuntokeskuksen kanssa Kelan rahoittamia kuntoutuskursseja, jotka tukevat potilaan kuntoutumista. Järjestämme myös omia Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen kursseja, sekä avokursseina että internaattikursseina.

Elämä tässä ja nyt – syöpään sairastuminen elämänmuutoksena

Kurssi vastasairastuneille syöpäpotilaille ja heidän puolisoilleen

Puolison sairastuminen ja syövän kanssa eläminen merkitsee kriisiä, joka kuluttaa molempien voimavaroja. Parisuhde joutuu koetukselle, kun syöpä vie toiselta voimat, ja yhtäkkiä toinen osapuoli joutuukin kannattelemaan toista. Tällä kurssilla keskitytään parisuhteen voimavarojen löytymiseen syöpäsairauden muuttaessa elämää. Tärkeä osa kurssia on vertaistuki muilta samanlaisessa tilanteessa olevilta.

Aihealueet:

• Miksi sairastuin syöpään ja mitkä vaikutukset sillä oli?
  • Olen muuttunut…
  • Kriisi ja ihmissuhteet
  • Meidän erilaiset roolimme…
  • Parisuhde
  • Miten tästä eteenpäin?

Ryhmä kokoontuu yhteensä kuusi kerta noin viikon välein arki-iltaisin, kolme tuntia kerrallaan. Kurssi on osallistujille maksuton. Kurssille on jatkuva haku, lisätietoja saat neuvontahoitajiltamme.

Osallistujien kokemuksia kurssista:

”Herätti näkemään, että olemme kaikki yhtä haavoittuvaisia ja kannamme samoja murheita.

Keskustelut toivat meitä lähemmäs toisiamme, läheisyys vahvistui.

Kurssilla ”asia” palasteltiin moneen osaan ja käsiteltiin monesta näkökulmasta, auttoi ymmärtämään, mistä omat ajatukset syntyvät/helpottavat.”

Katso tulevat kurssit tapahtumakalenteristamme

Vertaistuesta voimaa suruun-kurssi puolisonsa syöpään menettäneille

Syksyllä 2024

Kurssi on tarkoitettu sellaisille henkilöille, jotka ovat menettäneet puolisonsa syöpään noin kahden viimeisen kahden vuoden sisällä.

Kurssin tavoitteena on auttaa surevaa, leskeksi jäänyttä jaksamaan elämässä eteenpäin omilla voimavaroillaan ja saada vertaistukea haastavassa elämäntilanteessa.

Kurssin ohjelma sisältää, keskusteluja, musiikkia, taideterapiaa, hemmottelua ja ulkoilua ja ennen kaikkea yhdessäoloa saman kokeneiden kanssa.

Kurssi järjestetään luonnonkauniissa maisemissa meren rannalla sijaitsevassa Leirikeskus Alskatissa. Kurssia ohjaavat Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja Jenni Paloniemi ja psykoterapeutti Ulla Korpinen sekä Satakunnan syöpäyhdistyksen taideterapeutti Tommi Ojala.

Lisätietoja kurssista ja hakuohjeet Jenni Paloniemi 050 4431081 tai jenni.paloniemi@botniacancer.fi

Kun syöpä ei parane- yksilökurssi

26-29.8.2024 Härmän kuntoutuskeskus

Kurssin tavoitteena on auttaa osallistujia löytämään voimavaroja arkeen muuttuneessa elämäntilanteessa. Kurssin ohjelmassa on mm. asiantuntijaluentoja

Kurssin tavoitteena on auttaa sairastunutta löytämään omia voimavarojaan ja antaa tukea elää sekä selviytyä silloin, kun on todettu, ettei syöpä parane. Kurssin ohjelma sisältää asiantuntija luentoja mm. syövästä, hoidoista, fyysisen kunnon ylläpitämisestä ja apuvälineistä jne. Lisäksi ohjelmassa on ryhmä- ja yksilökeskusteluita ja vertaistuki on keskeinen osa kurssia.

Kurssi on osallistujille maksuton, osallistujat vastaavat ainoastaan omista matkakustannuksistaan.

Lisätietoja ja ilmoittautumisohjeet: Jaana Koskela 050 581 5861 tai jaana.koskela@botniacancer.fi

Syöpäjärjestöjen muut kurssit

Voi hakea myös muille Syöpäjärjestöjen tai Kelan järjestämille kuntoutuskursseille.

Mitä kuntoutus on?

Kursseja järjestetään eri puolilla Suomea.

KELA-kuntoutuskurssit Härmän kuntoutuskeskuksessa

Yhteistyökumppanimme Härmän Kuntoutus järjestää KELAN sopeutumisvalmennuskursseja yli 18-vuotiaille syöpään sairastuneille. Ajantasaiset tiedot ja hakuohjeet näistä kursseista löydät Härmän kuntoutuksen verkkosivuilta.

Lisätietoja saat neuvontahoitajiltamme tai  suoraan Härmästä: Jessica Havulehto puh. 050 516 0360 tai jessica.havulehto@harmankuntoutus.fi

Tuetut lomat

Täysihoitolomia kotimaisiin lomakohteisiin perheille ja aikuisille, joilla ei muuten ole mahdollisuutta lomaan kodin ulkopuolella

Hae lomaa sähköisesti www.solaris-lomat.fi

tai tilaamalla hakemuslomake solaris@solaris-lomat.fi tai puh 0600 418 200.