Vertaistuki

Sairastuminen syöpään on kriisi, joka nostaa tunteet pintaan. Syöpään sairastunut ja hänen läheisensä tarvitsevatkin kaiken mahdollisen tuen. Pohjanmaan Syöpäyhdistys välittää vertaistukihenkilöitä ja järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä sekä –tapaamisia.

Saman sairauden läpikäynyt osaa tietyissä tilanteissa auttaa parhaiten. Sekä sairastuneet että heidän läheisensä voivat tarvita apua ja rohkaisua ulkopuolisilta. Tällöin tukihenkilön läsnäolo auttaa.

Haluaisitko itsellesi tukihenkilön tai saattohoidon tukihenkilön? Ota yhteyttä tai täytä lomake.

Millainen on vertaistukihenkilö?

Vertaistukihenkilö on sairastanut itse syövän ja ymmärtää oman kokemuksen kautta, mitä potilas käy läpi. Hän voi antaa toivoa, että elämä jatkuu syöpäsairaudesta huolimatta. Vertaistukihenkilö voi olla myös sairastuneen läheinen, joka voi auttaa toisia läheisiä.

Hän ei ole terveydenhuollon ammattilainen eikä ota kantaa hoitoon tai lääketieteeseen liittyviin kysymyksiin.

Hän on vaitiololupauksen antanut ja tehtävään koulutettu vapaaehtoinen

Hän toimii Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen valvonnassa ja osallistuu säännöllisesti jatkokoulutukseen.

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissämme voit keskustella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Tule rohkeasti mukaan!

Keskusteluryhmät

Vertaistukea muualla verkossa

Keskustelufoorumi: Syöpäjärjestöjen valtakunnallisella Kaikki syövästä -sivustolla on keskustelufoorumi, jossa voit keskustella nimettömänä muiden sairastuneiden tai muuten syövästä huolestuneiden kanssa.

Valtakunnallinen keskustelufoorumi

Potilasverkostot: Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää epävirallisia potilasverkostoja. Ne ovat avoimia syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Suurin osa verkostojen toiminnasta tapahtuu sosiaalisessa mediassa.

Potilasverkostot