Palliatiivinen kotisairaanhoito

Palliatiivinen hoito on syöpäpotilaan oireenmukaista hoitoa hänen omassa kodissaan ihmisarvoa ja potilaan läheisiä kunnioittaen. Pohjanmaan Syöpäyhdistys tarjoaa palliatiivista kotisairaanhoitoa.

Palliatiivinen sairaanhoito (saattohoito)

Sairaanhoitajamme käy tarvittaessa potilaan luona, huolehtii lääkityksestä, antaa neuvoja ja tukea.

Tavoitteena on, että parantumattomasti sairaan potilaan olo olisi mahdollisimman oireeton ja turvallinen ja että hänen läheisensä selviytyisivät omaisensa menetyksestä.

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksellä on kolme palliatiivista hoitoa antavaa kotisairaanhoitajaa. He toimivat seuraavien kuntien alueilla:

• Maalahti, Korsnäs, Kaskinen, Närpiö, Kristiinankaupunki: lisätietoja Yvonne Wikström, puh. 050 5920 668
  • Pietarsaari: lisätietoja Christine Kung, puh. 050 343 5298
  • Kokkola ja Kruunupyy: lisätietoja Monika Kolppanen, puh. 050 469 3553

Lisää tietoa saattohoidosta

Saattohoidon tukihenkilöt

Saattohoidon tukihenkilömme ovat vapaaehtoisia, koulutettuja henkilöitä, jotka haluavat auttaa ja tukea parantumatonta syöpää sairastavia ja saattohoidossa olevia sekä heidän läheisiään. Tukihenkilö ei korvaa ammattilaisten työtä eikä läheisten tukea, vaan täydentää sitä. Tukihenkilöt toimivat aina potilaan ehdoilla ja tarjoavat kiireetöntä läsnäoloa ja tukea. Omaisille tukihenkilö voi antaa mahdollisuuden tarpeellisen lepotaukoon tai tarjota keskustelukumppanin, jonka kanssa käydä läpi tunteitaan.

Tukihenkilö sitoutuu jatkuvaan oppimiseen, koulutukseen sekä työnohjaukseen ja luottamuksellisuuteen.

Tukihenkilö tapaa potilasta sekä läheisiä siellä missä häntä hoidetaan, kotona tai hoitoyksikössä.
Saattohoidon tukihenkilöt vierailevat viikoittain myös osastoilla Seinäjoella, Vaasassa, Pietarsaaressa ja Kokkolassa.

Jos toivot itsellesi tai läheisellesi saattohoidontukihenkilöä, ota yhteyttä vapaaehtoistyön koordinaattoriin puh. 050 478 4114
tai linkin kautta:

Haluan tukihenkilön