Tietoa syövästä

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle on koottu luotettavaa tietoa syövästä, sen hoidoista ja Syöpäjärjestöjen palveluista.

Potilaan polku

Potilaan polku kuvaa sairastuneen matkaa aina diagnoosista, hoitoihin ja parantumiseen sekä tarvittaessa saattohoitoon saakka. Tänä päivänä yhä useamman potilaan polku päättyy onneksi toipumiseen ja seurantaan.

Kulje potilaan polku

Tietoa syövästä

Joka kolmas suomalainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa syöpään, mutta nykyään jopa kaksi kolmesta paranee.

Lue lisää syövän synnysta, oireista ja syöpätaudeista

Syöpätaudit

Syöpä ei ole yhtenäinen sairaus, sillä eri syöpien oireet ja hoidot poikkeavat toisistaan.

Tietoa syöpätaudeista sekä niiden hoidoista ja ennusteista

Elämä syövän kanssa

Syöpään sairastuminen muuttaa elämää, herättää kysymyksiä sekä huolta ja on kova isku myös sairastuneen läheisille. Tietoa syövän kanssa elämisestä, jaksamisesta ja syövän vaikutuksista muun muassa perhe-elämään, taloudelliseen tilanteeseen ja työhön löydät Kaikki syövästä -sivustolta.

Lue lisää elämästä syövän kanssa

Syövän hoito

Syöpää voidaan hoitaa useilla erilaisilla menetelmillä, kuten leikkauksella, sädehoidolla, sytostaateilla ja täsmälääkkeillä. Syöpähoidot kehittyvät jatkuvasti.

Tutustu syövän hoitomuotoihin

Keskustelufoorumi

Vertaistuki on monessa tilanteessa tärkeää syöpään sairastuneille ja läheisille. Syöpäjärjestöt tarjoaa sinulle mahdollisuuden keskustella myös verkossa.

Rekisteröidy keskustelufoorumille

Kokemustoimija

Syöpäjärjestöjen kokemustoimija on koulutettu vapaaehtoinen, joka on itse kokenut syövän tai on syöpään sairastuneen läheinen. Kokemustoimija jakaa omaa kokemustietoaan sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille sekä muille asiasta kiinnostuneille. Kokemustoimija tarjoaa näkökulman siitä, mitä sairastuminen tarkoittaa yksilötasolla ja millaisia asioita sairaus tuo ihmisen elämään.

Kokemustoimijat Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen alueella:

Veera Dolk-Linna, Vaasa, puh. 050 530 6398

Terttu Kallio, Lapua, puh. 050 352 3495

Salme Laukkonen, Kokkola, puh. 040 510 8551

Potilastarinat

Jokainen syöpään sairastunut kokee sairauden omalla tavallaan.

Tutustu potilaiden ainutlaatuisiin tarinoihin