Palvelut ja toiminta

Pohjanmaan Syöpäyhdistys on vuonna 1956 perustettu potilas- ja terveysjärjestö. Olemme Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenjärjestö ja osa Syöpäjärjestöjä. Yhdistys toimii Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueella.

Pohjanmaan syöpäyhdistyksen palvelut

Terveyden edistäminen

Yhdistys tarjoaa terveysneuvontaa ja opastaa syövän varhaistoteamisessa ja ennaltaehkäisyssä.

Potilaiden ja läheisten neuvonta

Yhdistyksen sairaanhoitaja tarjoaa tietoa ja tukea syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen.

Psykoterapia

Yhdistyksen psykoterapeutti auttaa potilaita ja omaisia vaikeissa syöpään liittyvissä psyykkisissä haasteissa ja kriiseissä.

Kuntoutus

Tarjoamme sairastuneille sopeutumisvalmennuskursseja ja muuta tukea kuntoutumiseen.

Vertaistuki

Yhdistys välittää tukihenkilöitä sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tukihenkilöt auttavat selviytymään sairauden kanssa.

Palliatiivinen hoito – Kotisaattohoito

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksellä on kaksi palliatiivista hoitoa antavaa kotisairaanhoitajaa, he toimivat yhteistyössä sopimuskuntien ja –kuntayhtymien kanssa.

Avustukset ja apurahat

Yhdistys jakaa avustuksia potilaille sekä maksaa jäsenilleen hoitopäiväkorvauksia. Yhdistys tukee myös tieteellistä tutkimustyötä.

Tietoa syövästä

Syöpäjärjestöjen Kaikki syövästä -sivustolle on koottu ajankohtaista tietoa syövästä ja sen hoidosta.

Potilasoppaat

Suomen Syöpäpotilaat ylläpitää potilasoppaita eri aiheista. Oppaiden avulla tuetaan syöpäpotilaita ja heidän läheisiään tarjoamalla asiallista ja ymmärrettävää tietoa. Osa oppaista käsittelee jotain tiettyä syöpää, osa keskittyy syövän ja sen hoidon aiheuttamiin erityiskysymyksiin. Oppaita on saatavissa myös Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen kautta.

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksellä on toimipisteet Vaasassa, Seinäjoella, Kokkolassa ja Pietarsaaressa, sekä potilasosastoja useilla paikkakunnilla.

Paikallistoiminta

Kaikki halukkaat voivat liittyä yhdistyksen jäseneksi. Jäseniä yhdistyksessä on noin 13 000. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla jäsen saadaksesi palvelua.

Liity mukaan!

Toimintasuunnitelma 2023

Säännöt

Pohjanmaan Syöpäyhdistys tekee tiivistä yhteistyötä alueen sairaaloiden, sairaanhoitopiirien ja terveyskeskusten kanssa. Yhdistyksen palvelut täydentävät julkisen sektorin palveluita. Yhdistys pystyy omalla ammattitaidollaan turvaamaan palveluiden korkea laadun ja vaikuttavuuden.

Yhdistyksen toimintaa rahoitetaan jäsenmaksuilla, lahjoituksilla, keräyksillä, Kelan tuella ja kohdennetulla STEA:n avustuksella ja kuntien ostopalveluilla.

Lahjoita