Suomen Olympiakomitea on mukana Nuuskattomassa Urheilussa

Suomen Olympiakomitea on mukana Nuuskaton Urheilu -toimintamallissa.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys tarjoaa toimintamallin käyttöönottoa seuroille, myös verkkokoulutus toimintamallista järjestetään 14.9 TEAMS-alustalla.

Lisätietoa verkkokoulutuksesta, ilmoittautuminen 12.9 mennessä!

Nuuskatta korkeammalle, pidemmälle ja kovempaa

Uutinen julkaistu alun perin Suomen Olympiakomitean sivulla.

Lue alkuperäinen uutinen kokonaisuudessaan

Nuuska ja urheilijat

Nuuskattomuus on keskeinen osa urheilullista elämäntapaa ja edistää huippusuoritusta. Valmentajien, vanhempien, huoltajien ja kanssaurheilijoiden tulee edistää nuuskattomuutta kaikin keinoin. Viesti urheilijalle on selkeä: nuuskaaminen on opittu haitallinen tottumus, joka heikentää suorituskykyä. Urheilija saattaa kokea hyötyjä nuuskasta, vaikka todellisuudessa hoitaa riippuvuuden vieroitusoireita.

Nuuskattomuuden edistäminen urheilussa kannattaa:

• Nikotiini ei paranna voimantuottoa, kestävyyttä tai harjoittelusta palautumista.
  • Nikotiinituotteet altistavat urheilijan infektioille heikentämällä elimistön puolustusjärjestelmää.
  • Kilpaurheilijoilla nikotiinituotteiden käyttö perustuu virheellisiin uskomuksiin nikotiinin hyödyistä ja sosiaaliseen paineeseen.
  • Nikotiinista koettu hyöty syntyy tunteesta, jossa nikotiinin aiheuttamat vieroitusoireet lieventyvät uuden annoksen myötä.
  • Nuuskattomuus kuuluu urheilullisiin ja terveisiin elämäntapoihin.

Nuuskaton urheilu -toimintamalli urheiluseuroille

Urheiluseurojen saataville on luotu valmis toimintamalli nuuskattoman urheilun edistämiseen ja tukemiseen. Toimintamalli sisältää työkaluja seuratoimijoille ja valmentajille nuuskattomuuden huomioimiseen pelisäännöissä ja seuratoiminnan arjessa. Lisäksi se sisältää välineitä nuuskan haitoista kertomiseen ja nuuskan käytön puheeksiottoon. Toimintamalli on kehitetty Syöpäjärjestöjen, EHYT ry:n ja Suomen Olympiakomitean yhteistyönä. Toimintamallin ovat ottaneet käyttöön muun muassa Kuopion palloseura Ry ja Juniori-Kalpa.

Tutustu toimintamalliin osoitteessa nuuskatonurheilu.fi ja liity mukaan.

Artikkeli perustuu Lääkärilehdessä 11.12.2020 julkaistuun katsausartikkeliin Vaikuttavatko tupakka- ja nikotiinituotteet kilpaurheilijan suorituskykyyn?

Teksti: Kristiina Patja, Katja Borodulin