Saattohoidon tukihenkilö Anne Pietilä

Kuka olet?

Olen Anne Pietilä Kälviältä, viiden lapsen äiti, kahden pikkuisen mummu ja vuorotöissä Bolidenillä. Vapaaehtoistyö on aina ollut lähellä sydäntäni. Lisäksi harrastan monipuolisesti liikuntaa, puutarhanhoitoa, mökkeilyä ja karavaanarielämää ympäri vuoden.

Mitä vapaaehtoistoimintaa teet?

Toimin Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen saattohoitotukihenkilönä. Käyn tuettavan luona joko kotona, sairaalassa tai olen mukana esim. hoitokäynnillä. Tarvittaessa tuen puhelimitse. Tuettavani voi olla joko sairastunut tai sairastuneen läheinen. Jaan tavallisen arjen tuettavan kanssa, kuljen rinnalla tuettavan toiveiden ja tarpeiden mukaan ja toivon mukaan voin keventää, ainakin hetkeksi, heidän hartioitaan painavaa sairauden tuomaa taakkaansa.

Perhedynamiikka voi muuttua, roolit vaihtua ja ulkopuolisen kuuntelijan tarve korostuu.

Miksi lähdit mukaan vapaaehtoistoimintaan?

Näin läheltä kuinka helposti sairastunut jätetään yksin eikä tilannetta uskalleta kohdata. Ihminen sairauden takaa ei katoa mihinkään. Huomasin, että rinnalla kulkijan tarve on olemassa, niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Perhedynamiikka voi muuttua, roolit perheessä vaihtua sairauden edetessä ja ulkopuolisen, riippumattoman kuuntelijan tarve korostuu.

Vapaaehtoistoiminnassa olen ollut mukana koko pienen ikäni, mutta läheisen ystävän sairastuminen ja poismeno herättivät mielenkiinnon ja toiveen tukea myös muita sairastuneita ja heidän läheisiään.

Mikä on palkitsevinta?

Olen saanut tutustua uusiin ihaniin ihmisiin ja kohtaamiset heidän kanssaan ovat antaneet itsellekin todella paljon. Kiitollisuus elämää kohtaan on auennut ja saanut aivan uuden näkökulman.

Oman pienen panostuksen merkityksen voi nähdä välittömästi.

SaTuna toimiessa olen oppinut sellaisia tunne- ja ihmissuhdetaitoja, josta saa korvaamatonta kokemusta myös työelämään. Olen saanut mielenkiintoista, vuorovaikutteista ja minulle merkityksellistä tekemistä vapaa-ajalleni. Haluan opettaa myös omalla esimerkilläni omille lapsilleni vapaaehtoistoiminnan ja läheisistä välittämisen tärkeyden.

Etsimme uusia saattohoidon tukihenkilöitä kulkemaan saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä vierellä sekä koti- että sairaalaympäristössä. Haluamme laajentaa toimintaamme koskemaan myös Laihiaa ja Kyrönmaata.

Mikäli kiinnostuit tai haluat lisää tietoa tukihenkilötoiminnasta, ota yhteyttä Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen vapaaehtoistyön koordinaattoriin, Maria Heikkilä-Nyman puh; 010 843 6004