Vaikeuksien kautta hienoon tulokseen!

Stop Syöpä – Stop Cancer -keräyskampanja päätökseen

Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry järjesti koko toiminta-alueellaan – Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien alueilla – Stop Syöpä/Stop Cancer -keräyksen, jonka tavoitteena oli taata yhdistyksen palvelut syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Nyt keräys on saatu päätökseen ja tulos on selvillä.

• Keräykset ja omatoiminen varainhankinta on aina ollut keskeinen osa Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaa. Korona-aikana keräyksen merkitys vain korostui, meidän oli miltei pakko saada koronasta johtuva rahoitusvaje täytettyä, toteaa yhdistyksen puheenjohtaja Aino Pihlajamäki.

Alun perin keräys käynnistettiin juuri ennen koronaa helmikuussa 2020, mutta se keskeytettiin nopeasti ja aloitettiin uudelleen keväällä 2021. Keräys järjestettiin poikkeusolojen takia jakamalla tietoa verkossa, sosiaalisessa mediassa sekä myös kotitalouksien postilaatikoihin. Lipas- ja listakeräyksiä ja mm. hyväntekeväisyyskonsertteja oli käytännössä mahdoton järjestää.

• Lähes kokonaan vapaaehtoisvoimin toteutetun keräyksen tulos on upea, saimme kokoon 279.525 euroa, josta keräyskulujen osuus on n. 12 %. Normaalisti keräyskulumme ovat selvästi alle 10 %:n luokkaa mutta tällä kertaa kaksi kertaa toteutettu aloitus ja erilainen toteutustapa aiheuttivat keräyskulujen nousun, kertoo yhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Suoranta.

Keräystuloksen joukossa on muutama isompi lahjoitus, jotka osaltaan varmistivat hienon tuloksen. Varoja tullaan käyttämään useampana vuotena.

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen alueella sairastuu vuosittain noin 3000 ihmistä syöpään. Tieto syövästä on sairastuneelle ja hänen läheisilleen aina elämän kulkuun suuresti vaikuttava asia. Sairastuminen voi pelottaa ja joillekin se voi laukaista jopa vakavan elämänkriisin.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys on kansalaisjärjestö, jonka tehtävänä on antaa pohjalaisille mahdollisuus elää hyvää elämää ilman syöpää tai syövästä huolimatta.

Syöpään sairastuneilla ja heidän läheisillään on mahdollisuus saada meiltä tukea ja apua tilanteeseensa. Tarjoamme sairaanhoitajan tukea ja neuvontaa, kriisiterapeutin apua, erilaisia keskusteluryhmiä ja lisäksi meillä on laaja joukko koulutettuja vertaistukihenkilöitä ja saattohoidon tukihenkilöitä. Tuemme sairastuneita myös taloudellisesti.

Toimintamme ja palveluidemme rahoittamiseksi keräämme noin joka neljäs vuosi varoja Stop Syöpä – Stop Cancer -keräyksellä. Toimintamme tukemiseksi saamme ja tarvitsemme koko ajan myös spontaaneja lahjoituksia. Keräyksen ja lahjoitusten tuotot käytetään toimintaamme paikallisesti.

• Haluamme kiittää kaikkia keräyksessä mukana olleita vapaaehtoisia ja luonnollisesti kaikkia lahjoittajia. Ilman teitä emme voisi toimia, päättää toiminnanjohtaja Suoranta.

Lisätietoja: Toiminnanjohtaja Markku Suoranta, puh. 0500 560 151, markku.suoranta@botniacancer.fi