Syöpäsäätiön ja Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen rahoituksella syöpätutkimusta ja hoitoa

Kolme tutkimusryhmää sai kukin kolmivuotisen suurapurahan laajojen tutkimushankkeiden toteuttamiseksi sekä miesten että naisten yleisimmän syövän voittamiseksi. Syöpäsäätiö rahoittaa lisäksi miljoonalla eurolla munasarjasyövän tutkimusta Suomen Akatemian ja säätiöiden yhteishankkeessa.

–          Syöpäsäätiön vuosittainen apurahaprosessi on tutkijalle erittäin nopea. Se kirittää näin osaltaan tutkimuksen edistysaskelia ja säästää monen tutkijan työaikaa, kuvailee Syöpäsäätiön pääsihteeri Sakari Karjalainen.
Professori Anssi Auvisen tutkimusryhmälle Tampereelle myönnettiin Syöpäsäätiön 450 000 euron apuraha eturauhassyövän seulonnan kehittämiseen: Satunnaistettu koe kolmiportaisesta eturauhassyövän seulonnasta. Professori G. Steven Bovan tutkimusryhmälle Tampereelle myönnettiin Movember –rahaston 300 000 euron apuraha Korkean riskin eturauhassyövän etäpesäkkeiden molekylääriseen jäljittämiseen. Professori Robert Winqvistin työryhmälle Ouluun myönnettiin 450 000 euron Roosa nauha –apuraha tutkimukseen: Perinnöllinen alttius rintasyöpään: tekijät, vaikutusmekanismit, tautimallintaminen ja kliininen merkitys.

Syöpäsäätiö myönsi lisäksi Roosa nauha –rahastostaan miljoonan euron rahoituksen Suomen Akatemian Tieteellä terveyteen (TERVA) -tutkimusohjelmaan. Syöpäsäätiön tuki kohdistui akatemiatutkija Liisa Kaupin koordinoimaan munasarjasyöpään liittyvään tutkimukseen: Potilaiden välinen lääkevasteen vaihtelu syöpähoidoissa.

– Nykyisellään syöpälääkkeiden tehossa on suuria eroja munasarjasyöpäpotilaiden välillä johtuen potilaskohtaisesta syöpäsolutoimintojen vaihtelusta. Tavoitteenamme on luoda molekyylimittauksiin perustuva malli, jonka avulla voidaan räätälöidä potilaille nykyistä yksilöllistetympi munasarjasyövän lääkehoito. Syöpälääkkeiden paremmasta tehosta ja pienemmistä sivuvaikutuksista hyötyisivät paitsi potilaat, myös terveydenhuoltojärjestelmämme, kertoo akatemiatutkija Liisa Kauppi.

Myös Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenyhdistykset ovat jakaneet apurahoja: Pohjanmaan Syöpäyhdistys tukee 30 000 eurolla Vaasan keskussairaalan onkologian yksikköä.

Lisää tietoa:

Syöpäjärjestöt: Pääsihteeri Sakari Karjalainen, 040 081 8910