Suolistosyövän seulonta käynnistettävä koko Pohjanmaalla

MIELIPIDE

Suolistosyövän seulonnalla voidaan säästää ihmishenkiä. Suolistosyöpään sairastuu Suomessa vuosittain 3400 ja kuolee 1400 ihmistä. Suolistosyöpä löydetään usein vaiheessa, jossa se on jo levinnyt eikä sairautta voida parantaa. Tämä on inhimillisesti erittäin raskasta.

Se on raskasta myös hoitokustannusten kannalta. Suolistosyövän hoito on yksi kalleimmista syöpähoidoista, ja suurin osa hoidon kustannuksista tulee levinneen syövän hoitamisesta.

Olisi merkittävä parannus sekä inhimillisesti että taloudellisesti, jos syöpä löydettäisiin aiemmin. Tämä on mahdollista mutta niin ei vielä tehdä. Suolistosyövän seulonnalla syöpä voidaan löytää nykyistä aiemmin, kun se ei välttämättä vielä oireile. Lisäksi seulonnalla voidaan löytää suolistosyövän esiasteita. Kun esiasteet poistetaan, estetään syövän synty. Suolistosyövän seulonnalla vähennetään näin sekä syöpätapauksia että syöpäkuolemia.

On vahva tieteellinen näyttö, että suolistosyöpää kannattaa seuloa kahden vuoden välein kaikilta 60-74-vuotiailta. Suolistosyövän seulonta tulee käynnistää Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen toiminta-alueella (Etelä- ja Keski-Pohjanmaan sekä Pohjanmaan maakunnat). Seulonta on kustannusvaikuttava ja tehokas tapa parantaa alueemme asukkaiden terveyttä, vähentää inhimillistä kärsimystä ja säästää erikoissairaanhoidon kustannuksissa.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys ja sen alueen kunnat ovat perinteisesti toiminut syöpäseulontojen edelläkävijöinä, ja osana syöpäjärjestöjä olemme valmiita edesauttamaan suolistosyövän seulonnan edistämistä alueellamme. Tukea ja tietoa seulonnan toteuttamisen suunnitteluun on saatavilla myös Suomen Syöpäyhdistyksen Syöpärekisteristä.

Markku Suoranta

toiminnanjohtaja