Saattohoidon tukihenkilö Anne Pietilä

Olen Anne Pietilä Kälviältä. Olen viiden lapsen äiti, mummu ja töissä Bolidenillä. Vapaaehtoistyö on aina ollut lähellä sydäntäni. Lisäksi harrastan monipuolisesti liikuntaa sekä kesäisin moottoripyöräilyä.

Toimin Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen saattohoitotukihenkilönä. Käyn tuettavan luona joko kotona, sairaalassa tai olen mukana esim. hoitokäynnillä. Tarvittaessa tuen puhelimitse. Tuettava voi olla joko sairastunut tai sairastuneen läheinen. Haluan jakaa tavallisen arjen tuettavan kanssa, kulkea hänen rinnallaan ja toivon mukaan keventää, ainakin hetkeksi heidän hartioita painavaa taakkaansa.

Näin läheltä kuinka helposti sairastunut jätetään yksin eikä tilannetta uskalleta kohdata. Ihminen sairauden takana ei katoa mihinkään.
Huomasin että rinnalla kulkijan tarve on olemassa, niin hyvinä kuin huonoinakin hetkinä. Perhedynamiikka voi muuttua, roolit vaihtua ja ulkopuolisen kuuntelijan tarve korostuu. Vapaaehtoistoiminnassa olen ollut mukana koko pienen ikäni mutta läheisen ystävän sairastuminen herätti mielenkiinto ja toive tukea myös muita sairastuneita ja heidän läheisiään.

Olen saanut tutustua uusiin ihaniin ihmisiin ja kohtaamiset heidän kanssaan ovat  antaneet itsellekin todella paljon. Oman pienen panostuksen merkityksen voi nähdä välittömästi. Omaan elämään saa uuden näkökulman sekä olen saanut oppia sellaisia taitoja, josta saa korvaamatonta kokemusta myös työelämään. Olen saanut mielenkiintoista, vuorovaikutteista ja minulle merkityksellistä tekemistä vapaa-ajalleni. Haluan opettaa myös omalla esimerkilläni omille lapsilleni vapaaehtoistoiminnan ja läheisistä välittämisen tärkeyden.

Torstaina 5.12 vietetään kansainvälistä Vapaaehtoisten päivää.
Jos itse olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoisena Syöpäyhdistyksessä niin ota yhteyttä!
Vapaaehtoistyön koordinoija Maria Heikkilä-Nyman puh 010-8436004  maria.heikkila-nyman@pohjanmaancancer.fi