ROOSA NAUHA JA ANNA PUU HAASTAVAT SUOMALAISET TUKEMAAN SYÖPÄTUTKIMUSTA – Pohjanmaan Syöpäyhdistys mukana kampanjassa

Syöpäsäätiö haluaa tänä vuonna Roosa nauha -keräyksellä muistuttaa, että rintasyövän varhainen toteaminen ehkäisee rintasyöpäkuolemia. Tehokas seulonta ja hyvä hoito ovat vieneet Suomen Euroopan kärkikolmikkoon rintasyövästä selviytymisessä*. Muusikko Anna Puu toi Roosa nauhaan voimasymbolinsa, salaman.

 Suomessa yli 5 000 naista vuodessa sairastuu rintasyöpään. Jotta potilaat paranevat ja hoidot onnistuvat, on olennaista, että kasvain havaitaan varhain seulontojen ja varhaisdiagnostiikan avulla.

– Seulontaikäisillä 50-69-vuotiailla naisilla lähes 70 prosenttia rintasyövistä löytyy seulonnoissa. Rintasyöpätietoisuus ja mammografiat ovat ihan keskeinen asia siinä, miksi varhainen toteaminen on niinkin hyvässä mallissa, sanoo Syöpäsäätiön asiantuntijalääkäri Riikka Huovinen.

 

Hoitosuositus 2018: Rintasyövän tunnistamisessa on kolme vaihetta

Rintasyövän havaitsemisessa noudatetaan Suomessa kolmivaiheista menetelmää. Kun rinnassa on kyhmy tai mammografiaseulonnassa tehdään löydös, tutkii lääkäri ensin rinnat. Sen jälkeen tehdään mammografian lisäksi rintojen ultraäänitutkimus ja otetaan kudoksesta näyte. Rintasyövän diagnosoimisessa kudosnäytteen ottaminen on tärkeää. – Ilman kudosnäytettä ei syöpäkudoksen olemassa oloa voida sulkea pois, muistuttaa Huovinen.

Rintasyöpäseulonta vähentää kuolleisuutta kolmanneksella

Rintasyövästä aiheutuvan kuolleisuuden vähentämisessä iso rooli on yli 30 vuotta sitten aloitetulla mammografiaseulontaohjelmalla. Maksuttomaan seulontaan kutsutaan 50-69 -vuotiaat naiset kahden vuoden välein. Seulonnassa löydetään noin 2000 rintasyöpää vuosittain. Tämä on 40 prosenttia kaikista Suomessa todetuista rintasyövistä.

  • Seulontaan osallistuneiden rintasyöpäkuolemat vähenevät noin kolmanneksella, kertoo Suomen Syöpärekisterin seulontajohtaja Tytti Sarkeala. – Varhainen löytyminen vähentää myös raskaiden hoitojen tarvetta.

Syöpäsäätiön osin rahoittama Suomen Syöpärekisteri arvioi ja kehittää seulontaohjelmaa. Rekisterin tutkimusten pohjalta seulontaa on laajennettu Suomessa kattamaan kaikki 50–69-vuotiaat naiset. Aikaisemmin seulottiin pääosin 50–59-vuotiaita suomalaisnaisia.

Seulonta aiheuttaa myös haittoja, mutta sen hyödyt painavat haittoja enemmän.

  • Tutkimus kertoo, että jatkossa seulontaan tulisi kutsua myös 70-74-vuotiaita naisia, Sarkeala jatkaa. –  Tämä vähentäisi entisestään kuolemia.

 

Roosa nauha varmistaa naisten syöpien tutkimuksen jatkumisen

Syöpäsäätiön Roosa nauha on kerännyt varoja naisten syöpien tutkimukseen vuodesta 2003. Tuoreen tutkimuksen mukaan se on noussut suomalaisten mielikuvissa kaikkein mieluisimmaksi lahjoituskohteeksi.

Syöpäsäätiö on Suomen suurin kotimaisen syöpätutkimuksen rahoittaja. Säätiö saa varansa yksinomaan lahjoituksista. Roosa nauha -keräysvaroilla on rahoitettu osin tutkimuksia, joiden ansiosta esimerkiksi rintasyövän biologiset alatyypit pystytään tunnistamaan ja potilaille voidaan suunnitella yksilöllisempiä, tehokkaampia lääkehoitoja.

 Tutkimusapurahojen rinnalla osa Roosa nauha -tuotoista ohjataan sairastuneiden ja heidän läheistensä neuvontaan ja tukeen. Syöpäjärjestöillä on noin 50 neuvontahoitajaa ympäri Suomea.

 

Yhdessä meissä on voimaa

Tämän vuoden Roosa nauhan suunnittelija on muusikko Anna Puu. Nauhan teemana on Minä & Sinä. Meissä on voimaa.

Anna Puu halusi Roosa nauhaan saman salaman, joka on hänen kitarahihnassaan. Annalle salama symboloi voimaa – ja tässä keräyksessä juuri ihmisessä olevaa voimaa. Hän haluaisi nähdä salaman kaikkien suomalaisten rinnassa.

  • Yhdessä me ihmiset olemme luonnonvoimien kaltainen voima. Minä & Sinä voimme tehdä paljon syöpätutkimuksen edistämiseksi ja syövän selättämiseksi, Anna ajattelee.

Ostamalla tämän vuoden nauhan näytät, että välität. Miksi on tärkeää ostaa joka vuosi uusi nauha? Siksi että nauhojen myynnistä kertyy valtaosa keräyksen tuotosta: 2017 nauhoilla tuli lähemmäs miljoona euroa syöpätutkijoille ja sairastuneiden tukemiseen syöpäyhdistysten kautta.

Nauhoilla, tuotteilla ja lahjoituksilla syöpää vastaan 4.11 asti

Roosa nauha 2018 –keräys alkaa 27.9. ja se on käynnissä lokakuun ajan 4.11. asti. Keräys tavoittelee kahden miljoonan euron tuottoja syöpätutkimukseen ja sairastuneiden tukemiseen. Osallistua voi ostamalla kolmen euron hintaisen Roosa nauhan, jonka koko veroton myyntihinta lahjoitetaan keräykseen.  Roosa nauhoja myyvät Lindexit, K-Citymarketit, K-Supermarketit, K-Marketit, Neste K -liikenneasemat, S-marketit, Prismat, Alepat, Stockmann Herkut, Salet, Sokokset, Emotionit ja ABC-marketit. Lisäksi Roosa nauhoja myyvät useat alueelliset syöpäyhdistykset ympäri Suomen.

Suosittu tapa osallistua keräykseen on ostaa Syöpäsäätiön yhteistyökumppaneiden kampanjatuotteita. Tukea voi myös tekemällä rahalahjoituksen verkossa, järjestämällä Roosa nauha -tapahtuman tai perustamalla verkkoon oman keräyspotin. Kampanjatuotteet ovat nähtävillä roosanauha.fi-sivustolla.

Roosa nauha –päivää vietetään perjantaina 12.10.

Lisätietoja:

Syöpäsäätiön Viestintä- ja varainhankintajohtaja Helena Hulkko, puh. 050 582 2211, helena.hulkko@cancer.fi

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Suoranta, puh. 010 843 6005, markku.suoranta@botniacancer.fi

 

www.roosanauha.fi

www.syopasaatio.fi

 

 

*Concord-3 -tutkimus, Lancet 2/2018

**Kantar TNS 1/2018