Pohjanmaan Syöpäyhdistys aloittaa nikotiinista irti -ryhmän yhteistyössä Vaasan keskussairaalan kanssa

Pohjanmaan Syöpäyhdistys alkaa tarjoamaan nikotiinista irti-ryhmätoimintaa yhteistyössä Vaasan keskussairaalan kanssa. Ryhmään voi osallistua potilas, jolla on hoitokontakti Vaasan keskussairaalassa, ja hänelle on suositeltu ryhmään osallistumista lääkärin tai hoitajan toimesta, tai hän on itse kiinnostunut tupakoinnin lopettamisesta. Ryhmää ohjaa Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen terveydenhoitaja, joka on kouluttautunut tupakasta vieroittamiseen.

”Ryhmään osallistuva voi olla syöpäpotilas, leikkausta odottava tai tupakoinnin lopettamisesta kiinnostunut” kertoo Lea Vinkanharju, terveydenhoitaja Pohjanmaan Syöpäyhdistyksestä. Ryhmä on kaksikielinen.

Edellytämme ryhmään osallistuvilta koronarokotusta, ja maskin käyttöä. Kokoustila, jossa ryhmä kokoontuu on iso, ja siellä pystymme pitämään hyvin turvavälejä. Osallistuminen ryhmään on maksutonta, mutta vieroitusvalmisteet tai reseptilääkkeet lopettamisen tueksi jokainen osallistuja ostaa itse.

”Kokoonnumme joka toinen tiistai, yhteensä 7 kertaa Vaasan keskussairaalassa” Lea kertoo. Ryhmä aloittaa toimintansa 8.2.2022 alkaen. ”Ryhmässä lopettaminen on tutkimusten mukaan tehokkaampaa ja helpompaa, kuin yksin, joten kannattaa lähteä rohkeasti mukaan” Lea kannustaa. ”Ryhmässä pohdimme toimivia lopettamiskeinoja, jaamme kokemuksia lopettamisesta osallistujien kesken ja tuemme lopettamisen polulla” Lea kertoo.

”Tupakoimattomuuden oppiminen tapahtuu ohjatussa ryhmässä paremmin kuin yksin” kertoo Heidi Andersén, lääkäri Vaasan keskussairaalasta. Heidi Andersén on keuhkosairauksien erikoislääkäri, joka pitää tupakoinnin lopettamista tärkeänä tekona omalle terveydelle, eikä pidä lopettamista tarpeettomana vaikeankaan sairauden yhteydessä. Heidi auttaa ryhmään osallistuvia tarvittaessa vieroitusvalmisteihin liittyvien kysymysten kanssa.

Tupakoinnin lopettamisen terveydelliset hyödyt:

• Ensimmäisten päivien aikana häkä poistuu ja nikotiini häviää elimistöstä. Sydämen syke rauhoittuu ja verenpaine laskee.
  • Haju- ja makuaisti paranee jo muutamassa päivässä.
  • Keuhkot alkavat puhdistua. Ensimmäiset kuukausien aikana yskä ja limaisuus vähenevät, hengitys kulkee paremmin. Suorituskyky paranee ja liikkuminen on mukavampaa.
  • Vastustuskyky mm. virusinfektioita vastaan paranee.
  • Unen laatu paranee ja stressin kokeminen vähenee. Mieliala kohenee, masennus ja ahdistus lievittyvät. Energisyys lisääntyy.
  • Hyvän eli HDL-kolesterolin määrä nousee.
  • Suun terveys paranee.
  • Erektio paranee.
  • Sairastumisriski esimerkiksi keuhkosairauksiin sekä sydän- ja verisuonisairauksiin pienenee.
  • Riski syövän kehittymiseen tai uusiutumiseen pienenee sekä syöpähoidot tehoavat paremmin.

Lähde: Syöpäjärjestöt, www.ilmansyopaa.fi