Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen #PETforBotnia –keräys on alkanut!

Lehdistötiedote – Pressmeddelande

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen #PETforBotnia –keräys on alkanut!
keräämme rahaa vahvistaaksemme syövänhoitoa

Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry on nyt käynnistänyt #PETforBotnia -keräyskampanjan, jolla on tarkoitus kerätä merkittävä tuki PET-kuvantamislaitteen hankintaan Vaasan Keskussairaalaan ja koko Pohjanmaan onkologian eli syövän hoidon vahvistamiseksi.

Miksi PET-kuvantamislaite tarvitaan?

PET-kuvantamislaite parantaa oleellisesti syövän hoidon mahdollisuuksia ja nopeuttaa syövän sekä sen etäpesäkkeiden varhaista toteamista koko Pohjanmaalla.

Laitteen on määrä palvella Vaasan sairaanhoitopiirin lisäksi myös Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntia syövän hoidossa. Samalla PET-laite vahvistaisi onkologiaa ja koko erikoissairaanhoitoa Vaasassa. Keskeistä kampanjan käynnistymiselle ja hankinnan toteutumiselle on näiden maakuntien yhteistyö asiassa.

Miten pohjalaiset voivat osallistua?

Ihmiset, yritykset ja eri yhteisöt voivat osallistua keräykseen lahjoittamalla Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen tilille FI54 5672 4320 0016 86.

Keräystä varten on perustettu myös sähköinen keräyslipas internetiin, joka avaa lahjoittajalle pankkiyhteyden lahjoittamista varten. Linkki sähköiseen keräyslippaaseen löytyy yhdistyksen verkkosivuilta.

Useat ystävämme – sekä henkilöt että yhteisöt voivat järjestää hyväntekeväisyystapahtuman keräyksemme hyväksi. Näitä onkin jo järjestettykin mm. konsertteja Uudessakaarlepyyssä ja Närpiössä sekä mm. salibandyottelu Vaasassa.

Mikä on PET-kuvantamislaite?

PET on leikekuvausmenetelmä, joka antaa tietoa kudosten toiminnasta, elimistön aineenvaihdunnasta ja lääkeaineiden käyttäytymisestä kudoksissa. Se on tämän hetken edistynein laite syövän levinneisyyden tutkimiseen, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muuhun. PET-menetelmällä tutkitaan muun muassa aivoja ja sydäntä, ja sen avulla voidaan paikantaa kehon tulehduspesäkkeitä.

Meneehän lahjoitus varmasti perille?

Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry vastaa siitä että keräyksen tuotto tilitetään eteenpäin PET-kuvantamislaitteen hankintaa varten Vaasan Sairaanhoitopiirille, jolla on hallituksen päätös laitteen hankinnasta. Sairaanhoitopiirillä on Syöpäyhdistyksen sitoumus varojen luovuttamisesta.

#PETforBotnia- keräyksen kulut ovat pienet, yleisesti ne ovat olleet korkeintaan n. 10 % keräystuotoista. #PETforBotnian –keräyksen kulut syntyvät lähinnä materiaalista sekä keräyksen markkinoinnista ja sähköisen keräyslippaan rakentamisesta. Keräystä varten ei ole palkattu lisätyövoimaa, vaan se toteutetaan olemassa olevin resurssein ja pääosin vapaaehtoisvoimin.

Tiedotamme varojen kertymisestä yhdistyksen verkko- ja Facebook-sivuilla.

Lupatiedot:

Rahankeräysluvan saaja ja toimeenpanija: Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry
Rahankeräysluvan myöntäjä: Pohjanmaan Poliisilaitos
Rahankeräysluvan numero: RA/2018/152
Toimeenpanoaika: 15.2.- 31.12.2018
Toimeenpanoalue: Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnat
Varojen käyttöaika: Vuosina 2018-2019.

Lisätietoja keräyksestä:

Toiminnanjohtaja Markku Suoranta, Pohjanmaan Syöpäyhdistys, puh. 0500 560 151