#PETforBotnia –keräyskampanja onnistui yli odotusten

TIEDOTE
Julkaisuvapaa 24.10.2018 klo 12.00

– Merkittävä lahjoitus ja tuki Vaasan Keskussairaalalle laitteen hankintaan

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen  #PETforBotnia –keräyskampanja on päättymässä. Kampanjalla oli tarkoitus kerätä merkittävä tuki PET-kuvantamislaitteen hankintaan Vaasan keskussairaalaan ja vahvistaa koko Pohjanmaan syövän hoitoa.

Mikä on PET-kuvantamislaite?

PET on leikekuvausmenetelmä, joka antaa tietoa kudosten toiminnasta, elimistön aineenvaihdunnasta ja lääkeaineiden käyttäytymisestä kudoksissa. PET-kuvantamislaite on tämän hetken edistynein laite syövän levinneisyyden tutkimiseen, mutta sitä voidaan hyödyntää myös muuhun. PET-menetelmällä tutkitaan muun muassa aivoja ja sydäntä, ja sen avulla voidaan paikantaa kehon tulehduspesäkkeitä.

PET-kuvantamislaite parantaa oleellisesti syövän hoidon mahdollisuuksia ja nopeuttaa syövän sekä sen etäpesäkkeiden varhaista toteamista.

Laite palvelee Vaasan sairaanhoitopiirin lisäksi myös Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntia syövän hoidossa. Samalla PET-laite vahvistaa syövän hoitoa ja erikoissairaanhoitoa myös Vaasassa.

Tavoite ylittyi yli odotusten

• Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen alkuperäinen rahallinen tavoite kampanjalle oli 100 000 euroa. Kampanja lähti vyörymään mediassa ja pohjanmaalaiset innostuivat lahjoittamaan ja toimimaan PET-laitteen hankinnan puolesta, kertoo toiminnanjohtaja Markku Suoranta.

Nyt keräys on tuottanut 400 000 euroa, jonka Syöpäyhdistys siirtää kahdessa erässä Vaasan Sairaanhoitopiirin tilille. Kun summaan lisätään Vaasan Lääketieteellisen säätiön ja Viktor Ollkvistin säätiön tuki yhteensä 200 000 euroa, lahjoitukset on kolmannen sektorin panos hankintaan komeat 600 000 euroa.

• Tärkeää oli myös itse hankintapäätöksen tekeminen ja saaminen. Syöpäyhdistykselle ob vahva paikallinen syövän hoito Pohjanmaalla aina ollut sydämenasia ja olemme valmiit tukemaan sen vahvistamista myös jatkossa, korostaa Suoranta.

Ihmiset sankoin joukoin mukaan kampanjaan

Heti kun kampanja käynnistyi, lähtivät ihmiset, seurat ja yhdistykset ja yhteisöt mukaan kampanjaan. Lions-klubit ja Martta-yhdistykset, kuorot, orkesterit, urheilijat, joukkueet, yritykset ja säätiöt lähtivät haastamaan toisiaan ja lahjoittamaan rahaa kampanjaan.

-Nyt kun kampanja on kääntymässä lopuilleen, voimme todeta tämän uskomattoman tuloksen ja luovuttaa varat keskussairaalalle, kertoo kampanjatyöryhmässä vapaaehtoisena toiminut Christer Strömbäck.

Lahjoitus menee perille ja keräyskulut ovat pienet.

Nyt keräyksen tuotto tilitetään eteenpäin PET-kuvantamislaitteen hankintaa varten Vaasan Sairaanhoitopiirille, jolla on jo sopimus laitteen hankinnasta. Rahat siirretään kahdessa erässä. Tänään 24.10. on siirretty 350 000 euroa ja vuoden loppuun mennessä siirretään loput kokonaislahjoituksen ollessa näin 400 000 euroa.

Keräyskulut kampanjassa ovat olleet erittäin pienet, noin 5-7prosenttia kokonaistuotosta. Ne ovat syntyneet lähinnä materiaalista sekä keräyksen markkinoinnista ja sähköisen keräyslippaan rakentamisesta. Keräystä varten ei ole palkattu lisätyövoimaa, vaan se on toteutettu pääosin vapaaehtoisvoimin sekä olemassa olevin resurssein.
Työryhmässä ovat olleet vapaaehtoistyössä mukana Christer Strömbäck, Pernilla Vikström, Thomas Öhman, Katja Rajala, Eva-Maria Strömsholm ja oman toimensa ohella toiminnanjohtaja Markku Suoranta.

Lisätiedot:

toiminnanjohtaja Markku Suoranta, Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry,