”Olen pienen hetken syöpäpotilaan elämässä” – Margitan pitkä työura päätökseen

Pitkäaikainen Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen vastaava hoitaja Margita Strandberg-Heinonen jää eläkkeelle. Margita aloitti palveluksessamme keväällä 2009 ja on työuransa aikana tavannut varmasti tuhansia syöpään sairastuneita ja heidän läheisiään. Kiitämme Margitaa hänen pitkästä urastaan Syöpäyhdistyksessämme ja toivotamme hänelle aktiivisia eläkepäiviä.

Tässä oivallinen henkilökuva Margitasta, juttu julkaistu alun perin Syöpä-lehdessä 01/2021.

”Olen pienen hetken syöpäpotilaan elämässä”

Margita Strandberg-Heinonen on Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen vastaava hoitaja Vaasassa.

Miten päädyit Pohjanmaan Syöpäyhdistykseen?

Olin ollut osastonhoitajana sekä keskussairaalassa että terveyskeskuksessa, ja pitkän urani jälkeen ajattelin anoa vuorotteluvapaata. Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen kuraattori sai kuulla tästä ja pyysi minua hakemaan töihin syöpäyhdistykseen. Tarjous kuulosti houkuttelevalta ja lähdin mukaan yhdistystyöhön. Olin tehnyt työtä gynekologisten syöpäpotilaiden kanssa ja koin, että minulla olisi annettavaa syöpään sairastuneille sekä heidän läheisilleen.

Mitä on parasta työssäsi?

Minulla on aikaa asiakkaille. Tuen, kuuntelen ja annan tietoa sairaudesta ja hoidoista. Olen läsnä heidän uudessa vaikeassa tilanteessaan. Uusien ratkaisujen löytäminen voi auttaa elämään hyvää elämää – syövästä huolimatta tai sen kanssa. Olen pienen hetken heidän elämässään. Olen myös mukana kehittämässä potilaille uusia kursseja ja ratkaisuja, jotka ovat juuri heille ja heidän läheisilleen sopivia.

Mitä työsi antaa sinulle?

Työni on antanut minulle mahdollisuuden kasvaa ihmisenä, koska kaikki kohtaamiset ovat muokanneet minun näkemystäni ja elämänarvoja.

Mistä saat voimia ja jaksamista työhösi?

Saan voimia siitä, kun näen että asiakas ja hänen läheiset löytävät voimia ja uskoa jatkaa eteenpäin elämässä. Työpaikalla sekä Syöpäjärjestöissä on turvallinen ja kannustava ilmapiiri. Syöpäjärjestöjen järjestämät laadukkaat koulutuspäivät antavat meille uusinta tietoa ja mahdollisuuden toimia asiakkaiden parhaaksi. Oma tasapainoinen parisuhde ja perhe antavat voimia ja tukea. Mökkielämällä on tärkeä osa vapaa-ajassani. En ole kokenut, että työni on raskas. Koen päinvastoin, että asiakkaat antavat minulle paljon enemmän, kun minä heille.

Mitä haluat sanoa Syöpä-lehden lukijoille?

Sinä, joka olet saanut vakavan diagnoosin, ota rohkeasti yhteyttä paikalliseen syöpäyhdistykseen. Siellä sinua palvelee asiantunteva sairaanhoitaja, ihminen joka kuuntelee, antaa tietoa ja luotsaa sinua eteenpäin koko hoitopolun ajan. Sairaanhoitajat syöpäyhdistyksessä tietävät mitä syöpäpotilaat ja heidän läheiset tarvitsevat ja osaavat tarjota tietoa ja tukea juuri oikeaan aikaan.