Meidän kaikkien Christer

Christer Fred

Alkukesän puhjetessa kukkaan saimme kuulla pysäyttävän suru-uutisen: Työtoverimme ja ystävämme, yhdistyksen pitkäaikainen työntekijä Christer Fred on nukkunut pois lyhyen sairastamisen jälkeen. Tämä kaikki vain vähän yli vuosi hänen eläköitymisensä jälkeen.

Christer tunnettiin sairaanhoitajana, joka teki kaikkensa, että kuoleva ihminen saisi tulla hoidetuksi kotonaan elämän loppuun asti. Hänen sitoumuksensa heihin oli vertaansa vailla. Niiden noin 25 vuoden aikana joina hän työskenteli palliatiivisena sairaanhoitajana, sai n. 50-60 ihmistä vuosittain kotihoitoa hänen avullaan. Christerin pääasiallinen toimialue oli Vaasa, Mustasaari sekä Vöyri, mutta hän avusti mielellään myös kauempana olevia potilaita ja heidän läheisiään.

Christer valmistui sairaanhoitajaksi 1980 ja hän oli yksi ensimmäisistä sairaanhoitajista Suomessa, joka erikoistui kivunlievitykseen ja palliatiiviseen hoitoon. Hän työskenteli usean vuoden Vaasan Keskussairaalan onkologian yksikössä, kunnes hän 1990-luvun alussa aloitti työt Pohjanmaan Syöpäyhdistyksessä, jossa hänen vastuualueenaan oli palliatiivinen kotisairaanhoito. Christer jäi eläkkeelle ”täysin palvelleena” keväällä 2019.

Christer oli kivunlievityksen kehittämisen edelläkävijä ja lukuisat ovat ne ihmiset, jotka ovat hyötyneet hänen osaamisestaan. Siitä huolimatta, että hän oli syvästi vihkiytynyt kotisairaanhoitoon, käytti hän myös aikaa sekä lääkäreiden että hoitohenkilökunnan kouluttamiseen. Tämän lisäksi häntä pyydettiin usein luennoimaan eri kongresseissa sekä Suomessa, että ulkomailla.

Christerin ohjenuoransa palliatiivisena hoitajana oli, että hän halusi antaa eniten omaa aikaansa heille, joilla itsellä oli vähiten aikaa jäljellä. Raskaan työn vastapainona ja voimanlähteenä toimivat hänen perheensä, vaimo Bodil, kolme lasta ja etenkin hänen kahdeksan lastenlastaan. Näiden lisäksi luonto ja meri toimivat hänen tärkeimpinä voimanlähteinään.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry, sen hallitus ja työntekijät haluavat kunnioittaa Christer Fredin muistoa ja hänen valtavaa työtä syöpäpotilaiden hyväksi. Samalla haluamme ottaa osaa lähiomaisten suureen suruun.