Marianne Bussille syövätorjuntatyön pronssinen ansiomitali

Marianne Buss on saanut Suomen Syöpäjärjestöjen myöntämän syöväntorjuntatyön ansiomitalin. Marianne on Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen pitkäaikainen luottamushenkilö ja hänellä on takanaan komea ura sote-ammattilaisena.

Marianne Buss teki vaikuttavan uran Vaasan sairaanhoitopiirissä ja Vaasan keskussairaalassa 1970, ensin sairaanhoitajana ja sitten pitkään ylihoitajana (1982-2012) vastuualueenaan mm. onkologian alan hoitotyö. Työssään hän oli mukana kehittämässä Vaasan keskussairaalan onkologian hoitoa sille tasolle, millä se tänä päivänä on: Väitämme, että Vaasan yksikkö on merkittävin yliopistollisten sairaaloiden ulkopuolinen syövän hoidon yksikkö Suomessa.

Työuransa jälkeen Marianne Buss aktivoitui vahvasti Pohjanmaan Syöpäyhdistyksessä ja Syöpäjärjestöissä

Eläkkeelle Marianne jäi loppuvuodesta 2012 ja on sen jälkeen toiminut erittäin aktiivisesti Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen hallituksessa, sen eri työryhmissä ja antanut ihmistuntemuksensa avulla panoksensa yhdistyksen eri rekrytoinnissa. Yhdistyksen hallituksen aktiivisena jäsenenä ja varajäsenenä hän on ollut vuodesta 2014 ja mm. Suomen Syöpäyhdistyksen valtuuskunnan jäsen vuodesta 2021.

Suomen Syöpäyhdistys jakaa syöväntorjunnan ansiomitaleja. Syöväntorjuntatyön ansiomitalit myöntää yhdistyksen valtuuskunta ansiomitalilautakunnan ehdotuksesta.

Mitali luovutettiin Mariannelle hallituksemme joulukokouksessa 14.12.2023.