Magdalena Nyvall-Malm Vaasan keskussairaalan palliatiiviselta poliklinikalta on vuoden syöpähoitaja!

Vuoden syöpähoitajaksi valittu Magdalena Nyvall-Malm työskentelee Vaasan keskussairaalassa palliatiivisen poliklinikan kliinisenä erityissairaanhoitajana. Kuvaaja: Mikael Nybacka

Syöpäsäätiö on valinnut vuoden 2021 syöpälääkäriksi Tampereen yliopistollisen keskussairaalan Syöpäkeskuksen syöpätautien erikoislääkäri Jarkko Ahvosen.

Me Pohjanmaan Syöpäyhdistyksessä olemme erittäin iloisia siitä, että vuoden syöpähoitajaksi valittiin juuri yhteistyökumppanimme, Vaasan keskussairaalan palliatiivisen poliklinikan Magdalena Nyvall-Malm. Molemmat palkitut saivat kiitosta monipuolisesta osaamisestaan sekä myötätuntoisesta tavastaan hoitaa ja kohdata potilaat.

”Syövänhoidon onnistuminen on riippuvainen potilasta hoitavien lääkärien ja hoitajien ammattitaidosta. Kyse ei ole pelkästään siitä, ovatko lääkärin ja hoitajan tiedot ajantasaiset. Kyse on myös siitä, miten lääkäri ja hoitaja ovat sydämellään mukana potilaan kohtaamisessa. Potilas aistii välittömästi, kunnioitetaanko häntä ihmisenä. Syöpäsäätiö haluaa antaa tunnustusta terveydenhuollon ammattilaisille, jotka ovat omalla esimerkillään ja työllään halunneet parantaa syövänhoidon laatua. Olennaista hoidon laadun kannalta on, miten työntekijä kohtaa potilaan.” pääsihteeri Sakari Karjalainen Syöpäsäätiöstä kertoo.

Vuoden syöpähoitajalla korkea ammattitaito yhdistyy taitoon kohdata syöpäpotilaat

Vuoden syöpähoitajaksi valittu Magdalena Nyvall-Malm työskentelee Vaasan keskussairaalassa palliatiivisen poliklinikan kliinisenä erityissairaanhoitajana. Hän on valmistunut sairaanhoitajaksi vuonna 2002, työskennellyt pitkään onkologian vuodeosastolla ja siirtynyt sädehoito-osastolle vuonna 2015 ja pian yksikön apulaisosastonhoitajaksi. Työn ohessa hän opiskeli kliiniseksi erityissairaanhoitajaksi ja suoritti ylemmän AMK tutkinnon vuonna 2017. Vuonna 2019 onkologian poliklinikan osaksi perustettiin palliatiivinen poliklinikka ja Nyvall-Malm nimitettiin kliinisen erityissairaanhoitajan tehtävään.

Osastotyössä Nyvall-Malm on kohdannut paljon syövän loppuvaiheessa olevia potilaita ja tehnyt työtään heidän kanssaan ammattitaidolla ja täydellä sydämellä. Työkokemus sädehoidossa antoi perspektiiviä syöpäpotilaiden ja palliatiivisessa hoidossa olevien potilaiden kokonaisvaltaiseen hoitoon.

“Nyvall-Malm on käynnistänyt Vaasan keskussairaalassa palliatiivisen poliklinikan toiminnan yhdessä palliatiivisen lääkärin kanssa. Hänellä on ollut alusta alkaen selkeä näkemys siitä, millaista potilaan hoidon pitäisi olla ja hänen työnsä on ollut uraauurtavaa Vaasan sairaanhoitopiirin alueella. Hän on selkeyttänyt palliatiivisen hoitotyön prosesseja. Lisäksi hän on työnsä ohessa kouluttautunut lisää suorittamalla palliatiivisen sairaanhoitajan erikoistumisopinnot vuonna 2021”, kollegat kertovat.

Magdalena Nyvall-Malm on omistautunut työlleen. Hän on palliatiivisena sairaanhoitajana luonut verkoston, joka kokoaa kaikki sairaanhoitopiiriin syöpähoitajat, jotka tukevat ja hoitavat palliatiivisia potilaita kotona. Hän pitää lisäksi omaa palliatiivista vastaanottoa ja kohtaa potilaita, joiden kanssa on tehty päätös siirtymisestä palliatiiviseen hoitoon. Hän on onkologian poliklinikan, sädehoidon ja osaston hoitohenkilökunnan tukena. Työyhteisö kuvaa häntä sydämelliseksi, rauhalliseksi, kärsivälliseksi ja helposti lähestyttäväksi ammattilaiseksi, joka on aina valmis auttamaan niin potilaita, omaisia kuin kollegoja.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys onnittelee lämpimästi vuoden syöpähoitaja Magdalena Nyvall-Malmia.