Maailman syöpäpäivä 4.2.

Lisää syntymäpäiviä meille jokaiselle

Jokainen suomalainen voi omalta osaltaan huolehtia omasta terveydestään ja samalla vähentää riskiään sairastua syöpään.

Maailman syöpäpäivänä, lauantaina 4.2. oma terveys on hyvä syy tehdä henkilökohtaisia terveyspäätöksiä ja esim. lähteä liikkumaan, aloittaa tipaton viikonloppu tai savuton, nikotiiniton loppuelämä.

Jaa oma päätöksesi sosiaalisessa mediassa hashtagilla #wecan #Ican #mevoimme #minävoin ja olet mukana levittämässä Maailman syöpäpäivän teemaa eteenpäin.

Kuusikymmentä terveydenhuollon ammattilaista, tutkijaa ja potilasjärjestöjen edustajaa 20 Euroopan maasta yhdistävät voimansa parantaakseen hoitojen tuloksia ja syöpäpotilaiden elämänlaatua. Myös Suomen Syöpäyhdistyksen pääsihteeri Sakari Karjalainen on allekirjoittanut vetoomuksen.

Allekirjoittaneet ovat ECC:n (European Cancer Concord) jäseniä. ECC julkaisi Maailman Syöpäpäivänä 2014 Potilaan oikeudet, johon sisältyi myös kunnianhimoinen tavoite, että vuonna 2035 eurooppalaisista syöpäpotilaista 70 prosenttia on elossa kymmenen vuoden kuluttua taudin toteamisesta.

”Uskomme että tavoitteemme 70/35 todella hyödyttää syöpäpotilaita, jos työskentelemme yhdessä”,sanoo ECC:n puheenjohjaja, professori Peter Selby, Leedsin yliopistosta.

Syöpä on vielä maailman yleisin kuolinsyy. WHO:n Kansainvälinen syöväntutkimuslaitos (IARC) ennustaa, että vuonna 2030 syöpään sairastuu 21,7 miljoonaa ihmistä.

Suomessa kymmenen vuotta taudin toteamisen jälkeen on elossa 64 prosenttia naisista ja 61 prosenttia miehistä.

Syöpätutkimus ja syöpähoidot ovat harpanneet eteenpäin viimeisen 40 vuoden aikana. Voidaan jo kysyä, onko syöpä enää tappava tauti vuonna 2035.

Teemalla #mevoimme #minävoin, #wecan #ican halutaan ihmiset aktiivisesti liikkeelle, jotta syöpä voidaan voittaa.

Syöpätutkimus on tärkeä osa syövän torjuntaa

70/35-tavoitteeseen pääseminen edellyttää myös syöpätutkimukseen panostamista. Suomessa julkinen tutkimusrahoitus on pienentynyt. Ainoa keino voittaa syöpä on ylläpitää laadukasta tutkimusta.
Voit osallistua syöpätyöhön tukemalla syöpätutkimusta. Syöpäsäätiö on Suomen suurin yksityinen syöpätutkimuksen rahoittaja. Syöpäsäätiö jakaa apurahoina vuosittain yli 5 miljoonaa euroa. Syöpäsäätiö ja sen rahastot jakavat apurahoja vuosittain yli sadalle tutkijalle tai tutkimusryhmälle.
www.syöpäsäätiö.fi

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Markku Suoranta, markku.suoranta(@)pohjanmaancancer.fi, puh. 010 8436 005

Pääsihteeri Sakari Karjalainen, sakari.karjalainen(@)cancer.fi, puh. 0400 818 910