Koronan takia keskeytetty Stop Syöpä -keräys käynnistyy uudelleen

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen piti keskeyttää Stop Syöpä – Stop Cancer -keräyksensä heti sen käynnistyttyä helmikuussa 2020 pandemiarajoitusten takia. Nyt yhdistys aikoo käynnistää keräyksen uudelleen, koska koronatilanne on lisännyt syöpäpotilaiden haasteita ja uhkaa heille tarjottavia maksuttomia palveluita.

Hyvä elämä syövästä huolimatta on Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen tavoitteena, myös korona-aikana. Syöpään sairastutaan kuten ennen, ja syöpään sairastuneen ja hänen läheisensä tilanne on aivan yhtä vakava kuin ennenkin. Haasteita on kuitenkin nyt enemmän.

– Voidaan jopa sanoa, että korona on korottanut syöpäpotilaiden haasteet toiseen potenssiin. Läheisten kohtaaminen on hankalampaa, tutkimuksiin ja hoitoon ei ehkä uskalleta lähteä kuten aiemmin, ja myös taloudellinen tilanne on haastava, sanoo Pohjanmaan syöpäyhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Suoranta.

Myös Pohjanmaan Syöpäyhdistys on taloudellisten realiteettien edessä. Tilanne on haastava, sillä yhdistyksen toiminta ja sen maksuttomat palvelut pohjalaisille syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen ovat aina perustuneet vahvaan omatoimiseen varainhankintaan, pohjalaiseen ”kökkähenkeen” ja haluun tehdä hyvää vaikeassa elämäntilanteessa oleville. Helmikuussa alkanut keräys kuihtui kuitenkin koronasta johtuvien rajoitusten alle. Lisäksi Veikkauksen voittovaroista jaettavia STEA-avustuksia kolmannen sektorin toimintaan on uhattu vähentää.

– Joudumme tuottojen vähentyessä mahdollisesti turvautumaan palveluiden supistamiseen, ammattihenkilökunnan lomautuksiin tai jopa irtisanomisiin. Siksi, käynnistämme Stop Syöpä – Stop Cancer ‑keräyksemme uudelleen. Käännymme alueemme ihmisten, yritysten ja yhteisöjen puoleen, jotta he jälleen kerran ohentaisivat auttavan kätensä tukeakseen Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaa, vetoaa Suoranta.

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen Stop Syöpä – Stop Cancer -keräyksen keräyskohteet ovat Suorannan mukaan samat kuin ensimmäisessä aloituksessa: Syöpäpotilaiden psykososiaalinen ja taloudellinen tuki, alueella tapahtuva palliatiivinen kotisaattohoitotoiminta sekä syöpäpotilaiden ja heidän läheistensä kriisityö.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Markku Suoranta, puh. 0500 560 151
Yhdistyksen puheenjohtaja Aino Pihlajamäki, puh. 050 522 8569

Pohjanmaan Syöpäyhdistys on vuonna 1956 perustettu potilas- ja terveysjärjestö, jonka tehtävänä on ehkäistä syöpää sekä tukea ja kuntouttaa syöpäpotilaita ja heidän läheisiään. Haluamme parantaa sairastuneiden ja heidän läheistensä hyvinvointia. Tuemme myös alan tieteellistä tutkimusta. Olemme Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenjärjestö ja osa Syöpäjärjestöjä. Toimimme Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueella.