Kokkolan toimipisteemme muuttaa ja toiminta kasvaa

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen toiminta Keski-Pohjanmaalla sai uuden piristysruiskeen kun pitkään ahtaissa tiloissa toiminut neuvonta-asemamme muutti viikonvaihteessa uusiin ja ajanmukaisempiin toimitiloihin. Uudet tilat sijaitsevat samassa rakennuksessa osoitteessa Mannerheiminaukio 5, toinen kerros. Tiloissa on kahden työhuoneen lisäksi iso tila eri vapaaehtoisryhmien kokoontumisia varten. Toimiston muutto hoidettiin yhdistyksen Keski-Pohjanmaan osaston tekemänä talkootyönä.

– Olemme iloisia kun saamme vihdoin kunnolliset tilat palvella valitettavasti alati kasvavaa asiakasmääräämme, kertoo sairaanhoitaja Maria Heikkilä-Nyman.

Samalla vahvistui myös Kokkolan toimiston henkilöstö: Uutena neuvontahoitajana on elokuussa aloittanut sairaanhoitaja Ulrika Österblad. Hänen vastuullaan on Keski-Pohjanmaan alueen syöpäpotilaiden neuvonta-, tuki- ja kuntoutuspalvelut. Ulrika on aiemmin toiminut sairaanhoitajana Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymä Soitella. Tehtävää aiemmin hoitanut sairaanhoitaja Maria Heikkilä-Nyman siirtyy yhdistyksen sisällä koordinoimaan vertaistukihenkilö- ja saattohoidon tukihenkilötoimintaa sekä muuta vapaaehtoistyötä. Kolmas henkilö Keski-Pohjanmaan alueella on palliatiivinen sairaanhoitaja Monika Kolppanen.

Alueella toimii monta Syöpäyhdistyksen osastoa ja kerhoa, joista merkittävimpänä Kokkolassa Keski-Pohjanmaan osasto puheenjohtajanaan Terhi Kniivilä-Kupila sekä Karlebynejdens svenska cancerklubb puheenjohtajanaan Britt-Marie Sahlberg. Yhdistys tarjoaa kaikille syöpäpotilailleen ja heidän läheisilleen tukea, tietoa ja kuntoutusta, jotta he voisivat elää hyvää elämää, syövästä huolimatta. Erityisenä palvelumuotona alueella on palliatiivinen kotisaattohoito, johon yhdistyksen vapaaehtoiset keräävät ison osan sen vaatimasta rahoituksesta.

Toiminta Kokkolan seudulla on erittäin vireää ja se myös puoltaa toimipisteen vahvistamista, perustelee yhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Suoranta.

Myöhemmin syksyllä tullaan järjestämään avoimet ovet-tapahtuma, jolloin kutsumme alueen ihmiset tutustumaan tiloihimme.

Lisätiedot:

toiminnanjohtaja Markku Suoranta