Ihosyöpien diagnosointi ja seuranta saatava ajan tasalle myös Vaasan keskussairaalassa!

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen tavoitteena on turvata kaikille hyvä elämä ilman syöpää ja syövästä huolimatta. Ihosyöpien määrä on kasvanut huomattavasti myös meidän alueellamme (Suomen Syöpäreksiteri). Ihosyöpä alkaa olemaan yksi yleisimmistä syöpätaudeistamme. Yhdistyksemme sairaanhoitajat tutkivat satoja ihomuutoksia vuosittain ja monet niistä ovatkin ihosyöpien tai niiden esiasteiden löydöksiä.

Viime aikoina on tullut tietoomme, että Pohjanmaan Hyvinvointialueen ja sen Vaasan keskussairaalassa tapahtuva ihosyöpien diagnosointi ja -seuranta olisi jäänyt jälkeen muiden alueemme keskussairaaloiden vastaavista. Parempaan ja nykyaikaisempaan diagnosointiin tarvitaan kuvantamislaite Fotofinder, joka siis Vaasasta puuttuu.

Parempaan kuvantamiseen muualle jonottaa tällä hetkellä lähes sata henkilöä. On vaikea hyväksyä, ettei vieläkään ole näköpiirissä, että kuvantamislaite saataisiin myös Vaasaan, mm. Seinäjoella ja Kokkolassa sellainen on. Esimerkiksi melanooma on usein ärhäkkä syöpälaji ja tapauksiin on päästävä nopeasti kiinni, jottei syöpä ehdi lähettämään kohtalokkaita etäispesäkkeitä. Laite maksaa alle 100.000€ ja siihen investointi on saamamme näkemyksen mukaan nopeasti takaisinmaksettavissa.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry on halukas tekemään oman osuutensa, jotta ihosyöpien diagnosointi ja seuranta saadaan ajanmukaiselle tasolle, uskomme myös Pohjanmaan Hyvinvointialueen päättäjien tekevän niin. Haastamme myös muita alueen toimijoita – yhteisöjä ja yrityksiä mukaan talkoisiin.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys
Markku Suoranta
toiminnanjohtaja

Oletko kiinnostunut osallistumaan hankkeeseen? Ota siinä tapauksessa yhteyttä allekirjoittaneeseen!

Lisätietoja:

toiminnanjohtaja Markku Suoranta, Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry, puh. 0500 560 151 markku.suoranta@botniacancer.fi

ylilääkäri, ihotaudit Johanna Hagman, Vaasan keskussairaala, puh. 06 213 6670