Hyvä elämä ilman syöpää – Pohjanmaan Syöpäyhdistys panostaa terveyden edistämiseen

TIEDOTE 11.10.2018
Haluamme edistää pohjalaisten terveyttä ja ehkäistä syöpää, kertoo toiminnanjohtaja Markku Suoranta.

Syöpäjärjestöt toimii määrätietoisesti suomalaisten terveyden edistämiseksi ja syövän ehkäisemiseksi. Jaamme sairastuneille ja heidän läheisilleen tietoa, tukea ja toivoa.
Yksi tärkeimmistä terveyden edistämisen tavoitteista on tupakkatuotteiden käytön vähentäminen.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys palkkasi keväällä terveyden edistämisen asiantuntijan Lea Vinkanharjun edistämään yhdistyksen toimintaa tällä saralla.

– Terveyden edistämisen työtä tehdään Pohjanmaan, Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakuntien alueella. Erityisesti haluamme keskittyä nuoriin, sekä auttaa heitä, jotka haluavat lopettaa tupakkatuotteiden käytön, Lea Vinkanharju (kuvassa) kertoo tavoitteista.

Tupakointi on tilastoissa vähentynyt, mutta on edelleen ongelma. Nuuskaaminen on yhä yleisempää nuorten ja urheilijoiden keskuudessa.

Joka toinen tupakoitsija kuolee johonkin tupakan aiheuttamaan sairauteen, ellei lopeta tupakointiaan. Tupakkatuotteiden käyttö aloitetaan yleensä ala-ikäisenä, mutta nikotiiniriippuvuuden synnyttyä moni jatkaa käyttöä loppuikänsä. Nuorten suojaaminen tupakkatuotteilta on siis ensiarvoisen tärkeää.

•  Vaikka nuori näyttää tekevän omia päätöksiään tupakkatuotteiden käytön suhteen, lähiympäristöjen, kuten kodin, koulun ja nuorisotyön ja koko kunnan rooli on tärkeä. Pohjanmaan Syöpäyhdistys tukee nuoria ja heidän lähiyhteisöjään kohti nikotiinitonta nuoruutta, sanoo Syöpäjärjestöjen terveyden edistämisen ylilääkäri, dosentti Eeva Ollila.

Syyslomalle kertausta auringon UV-säteiden haitoista

Jopa 95% ihosyövistä voidaan ehkäistä, jos auringolta osataan suojautua oikein.  Syyslomallakin useat perheet suuntaavat etelän aurinkorannoille.                                                                                         Auringon säteilyn haitoista on hyvä muistuttaa matkalaukkua pakkaavia: auringolta

tulisi suojautua vaatteilla ja oleskelemalla varjossa, aurinkosuojavoiteet ja aurinkolasit on hyvä olla matkassa.

Syöpäjärjestöillä on tarjota valmis paketti lapsille, jossa alle kouluikäiset saavat aurinkotietoutta.

– Aikuisille tarjoamme mahdollisuuden tarkastaa iholuomensa. Samalla annamme tietoa siitä, miten auringon haitoilta voi suojautua, Vinkanharju kertoo.

Pohjanmaan Syöpäyhdistys on vuodesta 1956 ollut alueen syöpäpotilaiden ja läheisten tukena. Terveyden edistämisen ohella yhdistys tarjoaa syöpäpotilaiden ja läheisten neuvontaa, psykoterapia palveluita, kuntoutusta, vertaistukea ja palliatiivista hoitoa.

Lisätietoja:

Markku Suoranta, toiminnanjohtaja, Pohjanmaan Syöpäyhdistys,
puh 0108436 005
markku.suoranta@botniacancer.fi

Lea Vinkanharju, terveyden edistämisen asiantuntija, Pohjamaan Syöpäyhdistys,
puh.
010 8436 003  lea.vinkanharju@botniacancer.fi

TERVEYDEN EDISTÄMISEN PALVELUT

NIKOTIINITTOMUUSTYÖ

• Nuorille tupakka, nuuska, sähkösavuke tietoa: koulut, oppilaitokset, urheiluseurat
  • Vanhempainillat
  • Irti tupakasta vieroitusryhmät yrityksille