HPV-rokote suojaa papilloomaviruksen aiheuttamilta syöviltä

Sprutor med HPV-vaccin

Papilloomavirukset ovat yleisiä ja ilman rokotetta lähes kaikki meistä saavat tartunnan jo nuoruudessa. Papilloomaviruksen aiheuttama infektio on useimmiten oireeton ja ohimenevä, mutta yhdellä kymmenestä ihmisestä se pitkittyy ja voi aiheuttaa syövän esiasteita. Näistä esiasteista osa etenee varsinaiseksi syöväksi.

Papilloomaviruksia tunnetaan noin 100, mutta kahteen papilloomavirustyyppiin (tyypit 16 ja 18) liittyy korkea syöpäriski. Nämä korkean syöpäriskin virukset voivat aiheuttaa etenkin kohdunkaulansyöpää ja sen lisäksi ne voivat aiheuttaa myös osan ulkosynnyttimien, emättimen, siittimen, peräaukon sekä pään ja kaulan alueen syövistä. Siksi erityisesti näitä virustyyppejä vastaan suojaudutaan rokotteella.

Vakavammat syövän esiasteiksi tai syöväksi kehittyneet papilloomavirusten aiheuttamat muutokset poistetaan kirurgisesti. Näihin toimenpiteisiin liittyvät haitat ja riskit ovat erilaisia sen mukaan, mistä kehon osasta on kyse. Esimerkiksi pään ja kaulan alueen leikkauksista voi aiheutua nielemiseen, puhumiseen ja ulkonäköön liittyviä haittoja. Kohdun ja kohdunkaulan alueen kirurgiset toimenpiteet puolestaan saattavat aiheuttaa lapsettomuutta tai ennenaikaisen synnytyksen.

HPV-rokote on saatava riittävän nuorena, jolloin papilloomavirustartuntaa ei ole vielä saatu. Rokote opettaa elimistöä torjumaan papilloomaviruksia ja nuorena elimistö synnyttää paremmin vasta-aineita, joten ajoissa saatu rokote suojaa tartunnalta. HPV-rokote on varmin keino suojautua papilloomavirusten aiheuttamilta syövän esiasteilta ja syöviltä.

HPV-rokote kuuluu kansalliseen rokotusohjelmaan ja sitä tarjotaan syksystä 2020 alkaen myös pojille. Tyttöjen rokotusohjelmaan se on kuulunut jo vuodesta 2013. Kansallisessa rokotusohjelmassa rokotteen saavat maksutta kaikki 10–12-vuotiaat eli 5.–6.-luokalla olevat oppilaat.

Lisätietoa rokotteesta löydät osoitteesta: https://hpv-rokote.fi/syopa/ ; THL HPV-rokote ;

Syöpäjärjestöt: Ilman syöpää