Fotofinder Now! -projekti etenee hienosti!

Vielä jäljellä hyväntekeväisyyskonsertti 16.10 Mustasaaren kirkossa

Pohjanmaan hyvinvointialue saa lahjoituksena Fotofinder-laitteen, jota käytetään ihomuutosten tutkimukseen. Lahjoituksen tekevät Pohjanmaan syöpäyhdistys, LähiTapiola Pohjanmaa ja Vaasan lääketieteellinen säätiö. Lahjoituksen arvo on n. 70 000 euroa.

Fotofinder on laite, joka kuvaa kaikki potilaan luomet kolmessa minuutissa.

– Tämä on meille erittäin tärkeä työväline. Ihokasvainten, kuten melanooman, määrät ovat kasvussa ja tämän avulla meillä on mahdollisuus diagnosoida ihosyöpiä entistä tehokkaammin. Pohjanmaan hyvinvointialueella on tällä hetkellä yli 50 potilasta, jotka tullaan tutkimaan Fotofinderillä, sanoo ihotautien ylilääkäri Johanna Hagman Pohjanmaan hyvinvointialueelta.

Kontrollikäynnillä luomet mitataan uudelleen, minkä jälkeen Fotofinder huomaa pienetkin muutokset luomissa. Laite tehostaa diagnosointia sekä ihon sairauksien hoitoa.

– Kun kuulimme ihotautien poliklinikan tarpeesta modernimmasta laitteesta, halusimme jollain tavalla edesauttaa asiaa. Olemme erittäin iloisia siitä, että pystyimme yhdessä muiden paikallisten toimijoiden kanssa ratkomaan fotofinderin rahoituksen näin nopeasti. Paikallisena, keskinäisenä yhtiönä haluamme tukea sellaista toimintaa, joka on tärkeää kaikille pohjalaisille. Riittävän ja nopean hoidon saatavuus on yksi tällainen asia, sanoo LähiTapiola Pohjanmaan johtaja Joel Sunabacka.

– Kiitos LähiTapiola Pohjanmaalle, Pohjanmaan syöpäyhdistykselle sekä Vaasan lääketieteelliselle säätiölle lahjoituksesta, jolla on suuri merkitys alueemme asukkaille, sanoo Marina Kinnunen, Pohjanmaan hyvinvointialueen johtaja.

Pohjanmaan Syöpäyhdistykselle Fotofinder-hankinta ja sen tukeminen on itsestäänselvyys. Hyvä ja ajanmukainen syövän hoito lähellä pohjalaista ihmistä on aivan keskeistä Syöpäyhdistyksen näkökulmasta.

Fotofinder hankinta tulee toteutumaan, kävimme lupaamassa lahjoituksen yhdessä Lähivakuutuksen ja Vaasan lääketieteellisen säätiön kanssa.

– Oma väkemme, eli Pohjanmaan syöpäkerhot, on lähtenyt hienosti liikkeelle, myös yritykset ja yksityishenkilöt ovat lähteneet mukaan. Saamme varmasti loput laitteen hankintaan tarvittavat varat kokoon. Mustasaaren kirkossa järjestetään sunnuntaina 16.10. iso hyväntekeväisyyskonsertti, josta kertyneet varat ohjataan hankintaan, kertoo yhdistyksen toiminnanjohtaja Markku Suoranta.

– Fotofinder-laite löytyy jo sekä Seinäjoelta että Kokkolasta, mutta tähän asti laitteen hankinta ei ole mahtunut mukaan Pohjanmaan hyvinvointialueen budjettiin. Laitteen avulla, hoito voidaan aloittaa aikaisemmassa vaiheessa ja myös hoitotulokset paranevat. Tästä johtuen Vaasan lääketieteellinen säätiö yhdessä Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen ja LähiTapiola Pohjanmaan kanssa ovat osallistuneet laitteen hankintaan, sanoo Vaasan lääketieteellisen säätiön lääkintöneuvos Gustav Granroth

Teksti: Anna-Lena Nyfors-Norrgård