Etsimme saattohoidon tukihenkilöitä rannikkopohjanmaalla

Keskustelu- ja informaatiotilaisuus koskien saattohoidon vapaaehtoista tukihenkilötoimintaa Mustasaaren ja Vöyrin alueella Mustasaaren Kulttuuritalolla 9.1.2019 klo 17-18.30

Etsimme uusia saattohoidon tukihenkilöitä kulkemaan saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä vierellä sekä koti- että sairaalaympäristössä. Aloitimme uuden konseptimme mukaisen toiminnan kevättalvella 2018 ja kokemukset ovat niin rohkaisevia, että olemme päättäneet laajentaa toimintaamme nyt myös Mustasaaren ja Vöyrin alueelle.

Olisiko sinulla aikaa ja myötätuntoa toimia saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä tukena? Olet empaattinen ja tasapainoinen ihminen, jolla on mahdollisuus sitoutua toimintaan. Mukaan toimintaan kaivataan eri-ikäisiä miehiä ja naisia.

Saattohoidossa oleva potilas ja hänen läheisensä tarvitsevat paljon tukea. Saattohoidon tukihenkilö tukee ja lohduttaa saattohoidossa olevaa potilasta ja hänen läheisiään.

Saattohoidon tukihenkilö on valittu tarkkaan, ja hän on osallistunut Syöpäjärjestöjen järjestämään koulutukseen.

Vapaaehtoinen saattohoidon tukihenkilö ei korvaa ammattilaisten työtä eikä läheisten tukea, vaan täydentää niitä. Vapaaehtoiset voivat auttaa käytännön asioissa, tai olla turvana ja seurana. Omaiselle tukihenkilö voi antaa mahdollisuuden tarpeellisen lepotaukoon tai tarjota keskustelukumppanin, jonka kanssa käydä läpi tunteita.

Saattohoitokodit ja syöpäyhdistykset kouluttavat saattohoidon vapaaehtoisia. Osanottajat valitaan hakemusten ja  haastattelujen avulla. Ruotsinkielinen koulutus järjestetään maaliskuun alussa.

Lisää tietoa tukihenkilötoiminnasta 010-8436 001