Avoin kirje sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehulalle

00023 VALTIONEUVOSTO

Arvoisa Ministeri

SYÖVÄN HYVÄ HOITO LÄHELLÄ – KOKO MAASSA JA POHJANMAALLA
Joka kolmas savolainen, uusimaalainen, lappilainen, keski-suomalainen, ahvenanmaalainen, pohjalainen… – jokainen joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään jossain elämänsä vaiheessa. Syöpäjärjestöt – Syöpäsäätiö, eri syöpäpotilasyhdistykset ja alueelliset syöpäyhdistykset, mukaan lukien Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry, tekevät työtä, jotta Syöpä voitaisiin voittaa ja jotta kaikilla olisi Hyvä elämä – Syövästä huolimatta

Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen alueella (Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjanmaan maakunnat) on muodostunut – osittain juuri Pohjanmaan Syöpäyhdistyksen myötävaikutuksella, merkittävä onkologian toimija Vaasan keskussairaalan yhteyteen.

Vaasan onkologian klinikka pystyy tehokkaasti antamaan sädehoitoa koko Pohjanmaan alueen potilaille suomeksi ja ruotsiksi. Keskussairaalassa tehdään aktiivisesti kaikkea syövän hoitoa, kuten esim. diagnosointia, leikkauksia, suolistosyöpien päivystysleikkauksia, annetaan sytostaatti- ja biostaattihoitoja sekä hoidetaan komplikaatioita. Hyvä hoito lähellä toteutuu siis nyt alueellamme, etenkin yleisimpien syöpätyyppien osalta. Lisäksi Vaasan onkologian yksikössä tehdään  merkittävää syöpätutkimusta, siellä on  mahdollista erikoistua onkologiaan (onkologian professuuri) sekä tehdään läheistä yhteistyötä Seinäjoen ja Kokkolan Keskussairaaloiden kanssa syövän hoitoon liittyvissä asioissa.

Tehokas ja hyvä syövän hoito edellyttää kuitenkin laaja-alaista, keskussairaalatasoista toimintaa.  Tiedämme, että on kohtalokasta pienentää syöpää hoitavia erikoisaloja Vaasassa. Tämä vaikeuttaisi ja hidastaisi syövän hoitoa. Puhumattakaan siitä, että Vaasaan ilman pidempiä viiveitä ja matkoja saapuvat potilaat käännytettäisiin Vaasasta yliopistosairaaloihin – kauas Turkuun, Tampereelle tai Ouluun. Hoitoihin matkaaminen, erityisesti hauraalle ja iäkkäälle syöpäpotilaalle on tuskallista. Myös hyvässä kunnossa oleva syöpäpotilas haluaa aktiivisen parhaan hoidon lähellä kotiaan, jolloin muuta elämää voi paremmin hallita. Osa sairastuneista on perheellisiä ja pitkät hoitomatkat aiheuttaisivat lisäongelmia perheen arkeen muutoinkin vaikeassa elämäntilanteessa. Siksi edellytämme syöpää hoitavien erikoisalojen säilyttämistä Vaasassa ja Pohjanmaalla.

Uskomme vilpittömästi, että otatte Syöpäyhdistyksemme näkökohdat ja sen vahvan sitoutumisen alueellisen syövän hoidon tukemiseen huomioon rakentaessanne sote-uudistusta, joka viime kädessä koituu kaikkien meidän – etenkin syöpäpotilaiden parhaaksi.

Pohjanmaalla 12.9.2016

Pohjanmaan Syöpäyhdistys ry